میزان و علل اهمیت بازی کودکان

میزان و علل اهمیت بازی کودکان

بازی یکی از راه هایی است که کودکان از طریق آن احساسات، مشاهدات، تجربیات و علائق شان را ابراز می کنند. به مسائلی که کودک در حین بازی مطرح می کند توجه کنید.

بازی برای بچه ها بیشتر از آن چه که فکر می کنید اهمیت دارد و به رشد و سلامتی کودکان کمک می کند. برخی از مزایای بازی برای کودکان عبارتند از:

رشد شناختی

بازی به رشد سالم مغز کودک می کند. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که خیلی بازی نمی کنند، رشد مغزیشان 10 تا 30 درصد نسبت به سن شان کمتر است. کودکان هنگام بازی در دنیای کوچک و ساختگی ذهنشان فعالیت می کنند و به مرور زمان که بر همان دنیای کوچک خود مسلط می شوند، مهارت هایی چون حل مسئله، تصمیم گیری، اعتماد به نفس، انعطاف پذیری و سایر توانایی هایی که به عنوان یک فرد بالغ نیاز دارند را یاد می گیرند و در واقع برای زندگی واقعی آماده می شوند.

رشد فیزیکی

بازی به کودکان کمک می کند تا مهارت های حرکتی شان را تقویت کنند و فعالیت فیزیکی شان را بیشتر می کند. از طرفی چاقی زیاد نیز در بین کودکان شیوع پیدا کرده است که حر چقدر میزان فعالیت های فیزیکی کودک بیشتر باشد احتمال بیش از حد چاق شدن شان نیز کمتر می شود.

رشد اجتماعی

وقتی کودکان با یکدیگر بازی می کنند مهارت های اجتماعی مهمی همچون، به اشتراک گذاری سهیم شدن، مذاکره کردن، حل اختلاف، دفاع از خود و ... را می آموزند که این مهارت ها بعدها در زندگی به کارشان می آید و به آن ها کمک خواهد کرد و چه بسیارند افراد بزرگسال و بالغی که در بسیاری از این مهارت ها ضعیف هستند و نیاز به کمک دیگران دارند. شاید می بایست در بچگی بیشتر بازی می کردند!

رشد احساسی

بازی یکی از راه هاییست که کودکان از طریق آن احساسات و تفکرات خود را ابراز می کنند که یکی از راه های رشد و توسعه احساسی است. کودکانی که هنوز نمی توانند به خوبی صحبت کنند یا کمتر صحبت می کنند، مشاهدات، تجربیات و عصبانیت های خود را از طریق بازی ابراز می کنند. به پیام هایی که کودک در حین بازی برای شما ارسال می کند توجه کنید. البته بازی باعث شادی، تخلیه انرژی، آرامش کودک نیز می شود.

به طور خلاصه بازی در کودکان بسیار مهم است و یکی از اولین حقوق آن ها محسوب می شود. پس دفعه بعدی که کودک تان کف اتاق را با اسباب بازی هاش پر کرد به این دو نکته توجه داشته باشید که در درجه اول حق اوست ! و در درجه دوم او مشغول تقویت مهارت های شناختی، فیزیکی، اجتماعی و احساسی خود است! بعد از اینکه بازی اش تمام شد می توانید از اون بخواهید که اسباب بازی هایش را جمع کند و در سبد اسباب بازی اش بیاندازد.

برچسب ها

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم