7 راهکار جهت افزایش مهارت خواندن از طریق قصه خوانی

7 راهکار جهت افزایش مهارت خواندن از طریق قصه خوانی

اغلب والدین می دانند که داستان خواندن به مدت یک ربع، هر روز یکی از مهمترین فعالیت هایی است که می تواند به کودک شما کمک کند که خواندن را یاد بگیرد و در مدرسه موفق شود اما چیزی که ممکن است شما ندانید نکاتی است که مربیان و معلمان در هنگام داستان خوانی جهت افزایش مهارت خواندن کودک از آن ها بهره می گیرند. در این مطل 7 راهکار برای این کار به شما آموزش داده می شود:

راست به چپ

ممکن است در ابتدا ساده به نظر بیاید اما گذاشتن انگشتتان زیر کلمات هنگام خواند کتاب، می تواند درس های ارزشمندی برای کودکتان به همراه داشته باشد. جهت راست به چپ و بالا به پایین در زبان فارسی برای کودکان طبیعی نیست. آن ها باید این مهارت ساده را یاد بگیرند و چه روشی بهتر از این کار! با این کار کودک کم کم می تواند کلماتی که می خوانید را تشخیص دهد و با آن ها آشنا شود.

کار با کلمات

اگر کودکتان کنجکاو باشد در حین خواندن ممکن است معنای کلماتی که نمی داند را از شما بپرسد و خواندن یک فرصت عالی برای افزایش دایره لغات کودک است. پس از اینکه یک بار کتاب را خواندید، در مورد برخی از کلماتی که کودک با آن ها آشنا نیست، گفتگو کنید لازم نیست کودک معنای همه این کلمات را به خاطر بسپارد بلکه این گفتگو باعث می شود تا پیش زمینه در ذهن او شکل بگیرد و بعدها که شروع به خواندن کرد، خواندن و فهم این کلمات که قبلا با آن ها آشنا شده است برایش راحت تر باشد. (این مسئله در مورد افراد بزرگسال نیز صادق است مثلا شما مبحثی را قبلا مطالعه کرده اید اما آن را به صورت کامل متوجه نشدید ولی دفعات بعدی که با آن مطلب مواجه می شوید بسیار راحت تر آن را درک می کنید)

آشنایی با علائم نشانه گذاری

ممکن است نیازی نباشد کودک با نقطه، علامت سوال، علامت تعجب و سایر علائم نشانه گذاری فارسی آشنا شود ولی اگر هنگام خواند کتاب او را با این علائم آشنا کنید کمک می کند که تا رابطه بهتری با متن های نوشتاری برقرار کند. می توانید این کار را به صورت بازی انجام دهید مثلا موقع خواندن متن از او بپرسید که چه علامتی باید در انتهای این جمله قرار بگیرد یا برخی از جملات را با علائم نشانه گذاری متفاوت بخوانید و در مورد معنای آن گفتگو کنید.

شکار حروف

یکی از کارهایی که می توانید جهت لذت بخش تر کردن کتاب خواندن انجام دهید این است که از کودک خود بخواهید در هر صفحه از کتاب یک حرف خاص را بیابد. یک ذره بین به او بدهید و بگویید که اون کارگاه حروف است و باید کلمه ای که خواستید را بیابد! می توانید از حروفی که در نامش است برای شروع استفاده کنید. شکل مختلف حروف (جدا، پیوسته) را به او نشان دهید یا تعداد کل تکرار یک حرف در یک کتاب را با هم بشمارید.

شکار کلمات

می توانید از بچه های بزرگتر بخواهید مثلا حروف اشاره مثل آن، این، آنجا و با حروف ربط مثل یا، با و ... را بیابند. مثلا آن کلمه را بر روی یک کاغذ کوچک بنویسید و در هر صفحه کتاب بچسبانید و از او بخواهید که آن کلمه را بیابد سپس جمله ای که در آن به کار رفته است را بخوانید تا نحوه استفاده از آن ها را یاد بگیرد

پیش بینی داستان

قبل از اینکه کتاب را بخوانید از کودکتان بخواهدی به جلد کتاب نگاه کند و حدس بزند داستان در مورد چیست و چه چیزی در آن تصویر باعث می شود که به این نتیجه برسد؛ سپس بخشی از داستان را بخوانید و از او بپرسید همچنان فکر می کند که پیش بینی اش درست است یا می خواهد آن را تغییر دهد. پس از اینکه کتاب را خواندید پیش بینی او را بررسی کنید و ببینید که چقدر با نتیجه داستان یکی بود. ممکن است کودک همچنان که داستان را می خوانید بخواهد که ادامه آن را پیش بینی کند این کار به تقویت مهارت داستان گویی او نیز کمک می کند که مهارتی است که کودک پس از اینکه مدتی شروع به نوشتن کرد آن را می آموزد.

درک مطلب

پس از اینکه داستانی را برای اولین بار خواندید از کودک چند سوال بپرسید تا ببینید چقدر از آن را به خاطر میاورد و اگر نتوانست سوالی را جواب دهد به او کمک کنید تا پاسخش را در کتاب بیابد و صفحه ای که جواب سوال شما در آن قرار داشت را دوباره بخوانید. داشتن مهارت در درک مطلب هنگامی که کودک شروع به خواندن کرد بسیار به او کمک می کند.

ایجاد علاقه نسبت به کتاب خواندن و یادگیری از تقویت مهارت های خواندن مهم تر است پس توجه داشته باشید که بیش از حد بر روی تقویت مهارت ها تمرکز نکنید و از کتاب خواندن با هم لذت ببرید.

کانال تلگرام مهدیاب

تا کنون 2 نظر ثبت شده است (شما هم نظر خود را ثبت کنید)

  1. مقاله های سایت بسیار عالی وسطح علمی بالایی دارد واقعا از زحمات شما متشکرم در ضمن پیشنهاد میکنم مقاله ها اگه بر اساس سن کودک دسته بندی شوند دسترسی به انها اسانتر و سریعتر میشود ممنون

    به این نظر پاسخ بدهید

    • سپاس از نظر و توجه شما. چشم ان شا الله به صورت دقیق تر دسته بندی خواهند شد.

      به این نظر پاسخ بدهید

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم