تراشیدن موی سر کودکان

تراشیدن موی سر کودکان

آیا تراشیدن موی سر کودکان به رشد موهای آنها کمک می‌کند ؟

جواب قطعی این سوال خیر است!

مردم بسیاری از کشورهای آسیایی اعتقاد دارند که تراشیدن موی سر کودکان می‌تواند به رشد و پرپشت شدن موهای آنها کمک کند، اما هیچ شواهدی مبنی بر مفید بودن این کار وجود ندارد. همه ما با تعداد مشخصی از این فولیکول و پیاز مو متولد می‌شویم، موهای ما از درون این کیسه های کوچک رشد می‌کنند، در سرتاسر طول عمرمان این فولیکول‌ها هستند که ضخامت، نوع، نرمی، پرپشتی، فر یا صاف بودن موهای ما را تایین می‌کنند.

طبق پژوهش‌های دکتر لئونیکا کی، متخصص و رئیس جامعه‌ی پزشکان پوست و مو دانشگاه سنگاپور، تعداد فولیکول و پیازهای موی هر فردی پیش از تولد او تایین شده اند، به همین دلیل تعداد آن‌ها ثابت است و افزایش پیدا نمی‌کنند.

به گفته دکتر کی، بسیاری از نوزادان با موهایی روی سر خود به نام (ولوس) متولد می‌شوند که در ابتدا کوتاه، نازک و کمرنگ هستند، این موها بین سه تا هفت ماه پس از تولد گاهی تا دو سال بعد با موهای بالغ، ضخیم‌تر و نهایی جایگزین می‌شوند.
نحوه رشد و زخامت موی کودک بستگی به تعداد و نوع فولیکول ها و پیاز موی او داد و تراشیدن موهای سر اون هیچ تاثیری بر رشد و پرپشت شدن آنها ندارد. البته عوامل بسیاری از جمله مصرف مواد مغذی می‌تواند به روند رشد موهای کودک کمک کند.
هر عملیاتی که خارج از پوست سر کودک انجام شود، نمی‌تواند تاثیری بر فولیکول های زیر پوست سر داشته باشد، کیفیت موها به طور کامل به ژن‌های هر فرد بستگی دارد و تعداد فولیکول ها و پیازهای مو را نیز ژن های افراد تایین می‌کنند. شما تنها می‌توانید با تغذیه مفید به تقویت موهای کودک تان کمک کنید. به خاطر داشته باشید که شانه کردن، ماساژ یا حتی شامپوهای توقویتی نمی‌توانند به اندازه مواد غذایی مفید در رشد و کیفیت موهای کودک موثر باشند.

موهای سر کودک خود را نتراشید، زیرا این کار نه تنها تاثیری بر رشد موهای او ندارد، بلکه موجب آسیب رساندن به اون نیز می‌شود. به گفته متخصصین پوست و مو، پوست سر نوزادان بسیار حساس است، فرق سر آن‌‌ها که (فونتانل) نام دارد بسیار نرم است، زیرا جمجمه آن‌ها هنوز بطور کامل به هم متصل نشده است.

مراقبت و بهداشت ناحیه فونتانل فرق سر نوزاد اهمیت بسیاری در سلامت سر و موهای او دارد. پزشکان توصیه می‌کنند سر نوزاد را به طور مرتب بشویید، در غیر این صورت ترشحات طبیعی پوست سر او سفت می‌شوند و تبدیل به پوست های چرب و زرد و قهوه ای به عارضه‌ای به نام (کلاه گهواره ای) خواهد شد. عارضه کلاه گهواره ای در نوزادان شایع است، اما خطرناک نیست، این عارضه فقط ظاهر نوزاد را ناخوشایند می‌سازد. کلاه گهواره ای نوزادان مانند شوره سر بزرگسالان به سادگی قابل درمان است، با تمیز کردن پوست سر او بوسیله شستشو با یک شامپوی دارویی و جدا کردن پوست های سفت شده به طور روزانه می‌توان این عارضه را بهبود بخشید.

 

عارضه کلاه گهواره ای یا سبوره چیست ؟

گاهی کف سر نوزادان پوسته های زرد رنگ و چرب تولید می‌کند که نوعی عارضه التهاب پوستی به شمار می‌رود. این روند در میان نوزادان بسیار شایع است و به راحتی درمان می‌شود. عارضه کلاه گهواره ای بیماری بشمار نمی‌آید و نشانه خطرناکی نیز شمرده نمی‌شود.

کلاه گهواره ای سلول‌های طبیعی چرب، چسبناک و پولکی شکل پوست سر نوزاد است. رشد، پوست سر و چربی ناحیه سر نوزادان موجب پوسته شدن می‌شود. کلاه گواره ای یا سبوره برای نوزاد خطرناک نیست و تقریبا پس از یک سالگی او از بین می‌رود. اما مراقبت و پیشگیری از پیشرفت این عارضه اهمیت بسیاری دارد، زیرا در صورت گسترده شدن می‌تواند به بیماری پوستی تبدیل شود.

معمولا برای برطرف کردن کلاه گهواره ای از درمان های خانگی استفاده می‌شود:

- پیش از حمام کردن و شستن سر نوزاد، پوست سر او را با روغن بچه یا وازلین به آرامی بمالید تا پوسته ها نرم شوند.

- پس از این کار و آماده کردن نوزاد برای شامپو زدن، ابتدا ناحیه کلاه گهواره ای را مرطوب کنید، سپس با یک برس بسیار نرم یا یک مسواک بسیار نرم به مدت چند دقیقه آن ناحیه را شانه کنید تا پوسته ها به طور کامل از کف سر جدا شوند.

- سپس سر نوزاد را با شامپوی بچه شستشو دهید، به خوبی آبکشی کنید و به نرمی با حوله خشک نمایید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

اگر راهکارهای ذکر شده موثر نبودند، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید، به یاد داشته باشید هرگز بدون توصیه و مشورت پزشک از شامپوی ضد شوره استفاده نکنید، زیرا موجب التهاب چشم های نوزاد می‌شود. پزشک شما در صورت لزوم شامپوهای دارویی مناسب سن نوزاد را تجویز خواهد کرد.

 

منابع: روزنامه The South China Morning Post و ماهنامه نی‌نی +

مترجم: راضیه محمدحسینی

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم