تاثیر لالای بر رشد نوزدان

لايي نوعي آهنگ و آواز ملايم است كه براي به خواب رفتن كودك توسط مادران خوانده مي‌شود از زمان باستان و بخشي از فرهنگ سراسر جهان به حساب مي‌آمد. موسيقي در تمامي فرهنگ‌ها وجود دارد و سال‌ها تحقيق نشان مي‌دهد كه موسيقي و كلمات آرام، مثل لالايي، امواج دلتاي مغز را تحريك كرده و موجب آرامش نوزادان مي‌شود و او راحت‌تر مي‌خوابد. قابليت فوق‌العاده كودكان در موسيقي اكتسابي نيست و مادران هميشه و همه‌جا براي كودكان آواز مي‌خوانند و كودكان آن را درك مي‌كنند؛ چرا كه موسيقي قسمتي از ميراث زيست شناختي انسان‌ها است. 

قبل از تولد، در رحم مادر

تحقيقات نشان مي‌دهد نمونه‌هاي واقعي از آنچه كه جنين در رحم مادر مي‌‌شنود، ثبت شده است. اين بررسي‌ها همچنين نشان مي‌دهند كه نوزادان صداي مادر خود را بهتر از صداي پدر خود تشخيص مي‌دهند؛ چرا كه مادرها با صداي ملايم و آهنگين با نوزادان صحبت مي‌كنند و از آنجا كه آنان به طور ذاتي موسيقي و آهنگ را دوست دارند، بدن خود را همراه با شنيدن صداي آهنگ و آوار مادر حركت مي‌دهند. قبل از اينكه كودكان هر نوع توانايي ديگري را ياد بگيرند (راه بروند و يا برقصند)، مي‌آموزند كه آواز بخوانند. آنها قبل از حرف زدن آواز مي‌خوانند. 

آموزش و يادگيري به وسيله لالايي

قابليت نوزاد خود را از بارداري تا يكسالگي تقويت كنيد، رشد گوش نوزادان تا هفته بيستم تكامل مي‌يابد و مغز كودك نيز تا قبل از هفته بيست و چهارم به صداهايي كه از بيرون از رحم مي‌شنود، پاسخ مي‌دهد. اين پاسخ‌ها الكتريكي هستند. وقتي بچه‌ها از شنيدن صدايي لذت مي‌برند، بهتر نفس مي‌كشند و اين آهنگ‌ها در خاطره آنها باقي مي‌ماند؛ به همين دليل است كه نوزادان به صداهايي كه قبل از تولد خود دررحم مادر و تا يكسالگي مي‌شنوند، علاقه بيشتري نشان مي‌دهند و ياد اين صداها هميشه در ذهن آنها باقي مي‌ماند. 

لالايي، روشي براي آموزش زبان

 هنگامي كه مادر براي كودك خود لالايي مي‌خواند، به طور ناخودآگاه، او را با ريتم و البته كلام آشنا مي‌كند و در واقع زبان مادري را به او آموزش مي‌دهد. لالايي از صداهاي كشيده زيادي تشكيل مي‌شود. صحبت كردن نوزادان همچون آواز خواندن است و تفاوت زيادي ميان آنها وجود ندارد. همانطور كه كودك رشد مي‌كند، از آواز خواندن لذت مي‌برد. كه تطبيق كلمه‌ها به يادگيري سريع كودك مي‌انجامد و كودك مي‌تواند مدت طولاني‌تري آنها را در مغز خود حفظ كند و به همين دليل است كه متن آهنگ‌هايي را كه در دوران طفوليت شنيده‌ايم، هنوز هم به ياد داريم. 

لالايي و رشد عقلي

مادراني كه براي كودك خود لالايي مي‌خوانند، كودك آنان شش ماه زودتر از ساير كودكان حرف مي‌زند و به رشد عقلي بالاتري مي‌رسد و عملكرد مغز او براي انجام پازل‌هاي هوشي رياضي، موسيقي و شطرنج نيز بيش از سايرين خواهد بود. همچنين كودكاني كه زياد به موسيقي گوش مي‌دهند، ارتباطات مغزي آنان بسيار پيشرفت مي‌كند و اين پيشرفت بر راه و روش تفكر آنان نيز تأثير مي‌گذارد. 

لالايي و درك عاطفي

در مطالعه‌اي كه انجام گرفت با پخش 30موسيقي، كودكان 6 تا 12 ساله، احساسات متفاوتي از خود نشان دادند و هر كودك دقت و حساسيت عاطفي شگفت‌آوري داشت مثلاً با پخش آهنگ شاد و موزون، آنها حركات تند مي‌كردند و با پخش موسيقي غمگين، حركت آنها آهسته و پيوسته مي‌شد.

 

منبع : کودک سالم

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم