نحوه رشد کودک 2 سالگی تا 3 سالگی

نحوه رشد
مردم اغلب مي‌گويند كه بچه‌ها در اين سن اغلب دردسر درست مي‌كنند. يك بچه‌ي دو و نيم ساله ممكن است خيلي بيشتر از يك بچه‌ي دو ساله دردسرساز باشد.
کودکان ۲ ساله شما آن قدرها هم بد نخواهد بود اگر شما بتوانید انتظارات تان را از اون با توانایی هایش هماهنگ کنید کودکان ۲ ساله مدت زمان کمی می توانند روی موضوعی تمرکز کنند مثلا انتظار نداشته باشید که کودکتان آرام بشیند و کل یک داستان را گوش کند. بگذارید کتاب را ورق بزند وقتی برایش می خوانید خیلی حساسیت به خرج ندهید که کلمه به کلمه را برایش بخوانید.

نحوه یادگیری
بازی برای بچه های ۲ ساله خیلی اهمیت دارد. در واقع بازی کار آن هاست! آن ها با بازی، روابط اجتماعی، مستقل بودن و تمرکز کردن را یاد می گیرند.بچه ها روش های مختلفی برای بازی کردن دارند. بعضی بچه ها خیلی فعال هستند ولی بعضی ها خیلی آرام بازی می کنند. به نحوه بازی کودکتان توجه کنید تا متوجه شوید که چگونه یاد می گیرد.


میزان رشد کودک از لحاظ هوش زبانی، فضایی، منطقی/ریاضی، حرکتی بدن، موسیقی، اجتماعی و فردی نیز به شرح زیر است:

۱.هوش زبانی
- میزان پیشرفت:
یک کودک ۲ ساله حدودا ۲۰۰ کلمه می داند و برخی از آنها شروع به ساختن جملات ۲ یا ۳ کلمه ای می کنند. آنها دوست دارند که آواز بخوانند و از خودشان صدا در بیاورند. حرف های یک کودک دو ساله با دیگران یا با افراد بزرگسال است. کلمه ای که بیشتر از آن استفاده می کنند این است : "مال منه"
خیلی از بچه های دو ساله وقتی هیجان زده می شوند لکنت می گیرند و بهتر است که به این لکنت زبانشان توجه نکنید. گفتن آرامش داشته باش هم ممکن است کار را خرابتر کند. اگر نگران هستید می توانید با یک دکتر مشورت کنید.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
شروع به صحبت با کودک دو ساله تان کنید. حواستان باشد که "با" کودکتان صحبت کنید نه اینکه فقط صحبت کنید! مثلا کودکتان می گویند "هاپو" و منظورش سگی باشد که آن سمت خیابان است و شما بدون توجه به حرف او بگویید اگه گفتی بینی من کدام بخش بدنمه؟! به صحبت های کودک تان توجه کنید.

۲.هوش فضایی
- میزان پیشرفت :
فرزند دو ساله تان مي‌تواند در بازي لگو، ساختمان بلندتري بساز زيرا كنترل بهتري روي دست‌هايش دارد.
او می تواند کارهای بیشتری با دستش انجام دهد. او می تواند اجسامی با رنگ و اندازه و شکل مشابه را تشخیص دهد. پازل های ساده برایشان خوب است

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
برایش پازل بسازید یا تهیه کنید. از پازل های ساده شروع کنید و به مرور سخت ترش کنید.
روي يك تكه مقواي تميز شكلي ساده را بكشيد و بعد ببريد تا با آن يك پازل درست كنيد. ابتدا با يم شكل شروع مكنيد و سشپس با كشيدن يك شكل كوچك، يك شكل متوسط و يك شكل بزرگ و قاطي كردن تكه‌ها، پازل را سخت‌ت كنيد.


۳.هوش منطقی/ریاضی
- میزان پیشرفت :
کودک دو ساله کم کم یاد می گیرد که چیزها شبیه یا متفاوت هستند. ابتدا می توانند چیزها را با دستشان دسته بندی کنند و کم کم می توانند این کار را در ذهنشان انجام دهند. یک بچه دو ساله نیاز دارد که با چیزهای مختلف بازی کند تا آن ها را درک کند و بفهمد.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
به کودکتان کمک کنید که چیزهای مختلف را مرتب کند. با دو دسته مختلف شروع کنید. مثلا جوراب و کفش. به اون نشان دهید که چطور آن ها را در دو دسته یا دو جعبه مختلف دسته بندی و مرتب کند. در مرحله بعد سعی کنید اجسامی با زنگ ها و شکل های مختلف را امتحان کنید

۴.هوش حرکتی بدن
- میزان پیشرفت :
بچه های دو ساله دوست دارند که به جهت های مختلف حرکت کنند. آن ها دارند یاد می گیرند که بدوند، بالا بروند، بپرند و .... آن ها نیاز به انواع فعالیت های داخل خانه و خارج از خانه دارند تا روش های مختلف حرکت و جا به جایی را بیاموزند.
بچه ها دو ساله در حال یادگیری کنترل داشتن روی دستانشان هستند و نیاز به فعالیت هایی که دارند که دستشان را قوی کند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
يك آويز فلزي لباس را برداريد و آن را باز كنيد و به شكل مربع در بياوريد. يك نايلن را روي آن بكشيد و با بخشي از فلز آويز لباس، براي مربع دسته درست كنيد و دور دسته را با چسب نواري بپوشانيد. سپس به كودك تان ياد بدهيد كه چطور با استفاده از اين راكت سعي كند بادكنك ها را روي هوا نگه دارد. اين بازي براي تمرين حفظ تعادل و تقويت ماهيچه ها خوب است. اجازه ندهيد فرزندتان به تنهايي با بادكنك ها بازي كند چون ممكن است بادكنك ها بتركند و تكه‌هاي پاره شده‌ي بادكنك را قورت بدهد و خفه شود.
به کودکتان قطره چکان دهید تا انگشتانش را قوی کند. یک فنجان رنگ خوراکی و آب به کودکتان بدهید  و از اون بخواهید با استفاده از قطره چکان، آب و رنگ، تصاویری را روی کاغذ یا دستمال کاغذی ضخیم بکشد. برای اینکه کل دستش را قوی کنید از یک قطره چکان بزرگتر استفاده کنید و از او بخواهید با استفاده از آن، آب را از یک سطل به سطل دیگر بریزد.

۵.هوش موسیقی
- میزان پیشرفت :
کودکان نوپایی که شعرهای زیادی شنیده اند می توانند برخی از آهنگ هایی که برایشان آشناست را تکرار کنند

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
یک آهنگ را برایشان به صورت مکرر بگذارید. این کار به کودکتان کمک می کند که کلمات بیشتری را یاد بگیرد و به خاظر بسپارد. ابزار موسیقی خانگی درست کنید. مثلا  دانه های لوبیا، دکمه و سنگ ریزه را داخل یک بطری یا شیشه و ... بریزید و درش را ببندید و تکانش دهید.

۶.هوش اجتماعی
- میزان پیشرفت :
در این سن بچه ها فقط به خودشان توجه دارند و کم کم در مورد احساسات دیگران یاد می گیرند. کم کم جذب کودکان دیگر می شوند. بچه های دو ساله در واقع با هم بازی نمی کنند بلکه کنار هم بازی می کنند. بچه های دو ساله هنوز نیم توانند بدون کمک با هم شریک شوند. قبل از اینکه دوستان کودک تان بیایند با کودک تان در مورد اسباب بازی هایی که می خواهد در اختیار دیگران بگذارد صحبت کنید.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
هم پسرها و هم دخترها دوست دارند بازي هايي انجام بدهند كه در آن نقش بازي مي‌كنند. آن ها دوست دارند خاله بازي كنند اسن بازي به آن ها اجتماعي بودن را ياد مي دهد. لباس هاي قديمي براي زماين كه مي خواهند براي خاله بازي لباس بپوشند و نقشي را بازي كنند خوب است.
ظرف های کوچک برای آشپزخانه خوب هستند و می توانید با استفاده از جعبه ها و مقوا برای عروسک ها مبلمان درست کنید.

۶.هوش فردی
- میزان پیشرفت :
کودک ۲ ساله شما همچنان در تلاش است که مستقل شود و ممکن است زیاد "نه" بگوید. بچه های دو ساله خیلی زود عصبانی می شوند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
سعی کنید راه هایی را پیدا کنید که به کودک ۲ ساله تان در زندگی قدرت دهید. اجازه دهید تا جایی که می تواند خودش غذایش را بخورد و لباس بپوشد. جایی که امکانش هست بگذارید او انتخاب کند. سعی کنید انتخاب هایی که پیش رویش می گذارید از نظر شما بدون اشکال باشد؟
حواس تان باشد صرفا گزينه هايي را در اختيار او قرار بدهيد كه خودتان با آن‌ها مشكلي نداشته باشيد.
مثلا: می خواهی قبل از داستان مسواک بزنی یا بعدش؟

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم