نحوه رشد کودک 5 سالگی تا 6 سالگی

نحوه رشد
اکثرا بچه های ۵ ساله نسبت به زمانی که ۴ ساله بودند آرام تر هستند. بچه های ۵ ساله بی خیال و راحت هستند و احساس خوبی نسبت به خودشان دارند. آن ها دوست دارند که کمک کنند و عاشق تحسین شدن هستند. بعضی از ۵ و نیم ساله ها دوران سخت و سرکشی را می گذرانند. بعضی ها هم نمی توانند با بقیه هماهنگ شوند. ممکن است وسایل دیگران را بردارند و در موردش دروغ بگویند.سعی کنید آرام باشید و به فرزندتان کمک کنید. وقتی که می خواهد وسیله ای که متعلق به خودش نبود را پس بدهد همراهی اش کنید آنها فقط در حال یادگیری درست و غلط هستند.

نحوه یادگیری
بچه های پنج ساله دوست دارند که با آنها صحبت کنید یا برایشان کتاب بخوانید.آنها دوست دارند که چیزهای جدید یاد بگیرند. بچه های ۵ ساله می خواهند احساس کنند که بزرگ شدند و علاقه مند به یادگیری ریاضیات و خواندن هستند.البته آنها همچنان مدت کمی می توانند روی یک موضوع تمرکز کنند و وقت بگذارند. آموختن یه آنها باید با سرگرمی و خلاقیت همراه باشد.

 

میزان رشد کودک از لحاظ هوش زبانی، فضایی، منطقی/ریاضی، حرکتی بدن، موسیقی، اجتماعی و فردی نیز به شرح زیر است:

۱.هوش زبانی
- میزان پیشرفت:
بچه های ۵ ساله مهارت های زبانی خوبی دارند. آنها دوست دارند که در مورد چیزهای زیادی صحبت کنند. کودکان ۵ ساله خیلی از کلمات را می فهمند و دوست دارند که داستان تعریف کنند یا بشنوند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
از کودکتان بخواهید که نقاشی کند و در مورد آن توضیح دهد. همانطور که کودکتان توضیح می دهد کلماتی که بر زبان می آورد را روی کاغذ بنویسید و در صورتی که نیاز است از او بپرسید بعدش چه اتفاقی می افتد؟

۲.هوش فضایی
- میزان پیشرفت :
بچه های ۵ ساله کم کم نقاشی هایشان با معنی تر می شود و تصاویری که می کشند شبیه به چیزی هستند مثلا آدم هایی که می کشند معمولا بدن، دست و پا دارند

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
کودکان نیازی ندارند که به آن ها آموزش دهید چگونه نقاشی کنند. نقاشی شان را به هیچ شکلی تصحیح نکنید. وقتی که به کتابخانه مراجعه می کنید بیشتر کتاب هایی را انتخاب کنید که تصاویر زیادی دارند و قبل از اینکه شروع به خواندن کتاب برای کودکتان کنید از او بخواهید به تصویر روی جلد نگاه کند و حدس بزند قرار است چه اتفاقی در داستان بیفتد. بعد از اینکه خواندن کتاب را تمام کردید در مورد نظراتی که داد با هم صحبت کنید.

۳.هوش منطقی/ریاضی
- میزان پیشرفت :
بچه های ۵ ساله آماده یادگیری ریاضیات هستند. آنها هنوز اعداد و ارقامی که نوشته می شوند را کاملا متوجه نمی شوند. آنها می توانند چیزهای شبیه به هم را مرتب و دسته بندی کنند.آنها می توانند به اجسام اشاره کنند در حالیکه با صدای بلند می شمارند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
آزمایشات علمی و پخت و پز با کودکتان یه راه جذاب برای یادگیری ریاضیات و علم است. مثلا با هم کیک بپزید! غذا بپزید و ...

۴.هوش حرکتی بدن
- میزان پیشرفت :
بچه های ۵ ساله می توانند در این سن بدنشان را بهتر کنترل کنند. اکثرشان می توانند یاد بگیرند که فرار کنند. آنها بازی های همراه با حرکت و رقص را دوست دارند. با تمرین آنها می توانند یه توپ با اندازه متوسط را پرتاب کنند یا بگیرند. آنها هنوز دوست دارند که سوار سه چرخه شوند؛ بعضی از آنها نیز می توانند یاد بگیرند که سوار دوچرخه شوند.
اغلب می توانید در این سن تشخصی دهید که کودکتان چپ دست یا راست دست است. سعی نکنید کودکتان را تغییر دهید. برخی از بچه های ۵ ساله می توانند بند کفششان را ببندند ولی اغلبشان می توانند دکمه و زیپ هایشان را ببندند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
با چسب نواری پهن روی زمین مسیرهایی را مشخص کنید. برای تغییر مسیرها جسب را ببرید می توانید مسیر به سمت یک اتاق یا آشپزخانه ادامه دهید.از کودکتان بخواهید که روی این مسیر راه برود و در حالیکه یک پایش را جلوی پای دیگرش می گذارد و در همین حین تعادلش را نیز حفظ کند.
کتاب های رنگ آمیزی می تواند خلاقیت کودکتان را محدود کند. کاغذ سفید نیز در اختیارش بگذارید تا با خلاقیت خودش نقاشی بکشد و رنگ آمیزی کند.

۵.هوش موسیقی
- میزان پیشرفت :
بچه های ۵ ساله هر نوع خواند و رقصیدنی را دوست دارند. آنها می توانند کلمات و ریتم آهنگ ها را یاد بگیرند

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
همراه با کودکتان نوبتی طرح های موسیی ایجاد کنید! دست بزنید، بشکن بزنید، با کف دست روی ران هایتان بزنید و پایتان را به زمین بکوبید

۶.هوش اجتماعی
- میزان پیشرفت :
بچه های ۵ ساله خیلی اجتماعی هستند و دوست دارند که با بقیه بچه ها بازی کنند. پنج سالگی سنی است که کودکان در آن بهترین دوستانشان را انتخاب می کنند. بچه های ۵ ساله اغلب معلمشان را دوست دارند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
بچه های ۵ ساله دوست دارند که بازی هایی که نیاز به تمرکز دارد انجام دهند. سعی کنید بازی هایی از این دست انجام دهید.

۷.هوش فردی
- میزان پیشرفت :
بچه های ۵ ساله خودشان را به خوبی میشناسند و می دانند که چه کارهایی را می توانند و چه کارهایی را نمی توانند انجام دهند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
یه جای راحت جهت مطالعه برای کودکتان در خانه درست کنید و کتاب ها و مجلات حذاب و مناسب سنش را در اختیارش قرار دهید.

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم