شست و شوی دست، مسواک زدن و شانه کشیدن-عادت های بهداشتی برای بچه ها

شست و شوی دست، مسواک زدن و شانه کشیدن-عادت های بهداشتی برای بچه ها

"دستات و بشور! دندونات و مسواک بزن! از صابون استفاده کردی؟" اینا فقط چندتا از جمله هایی هست که والدین همیشه در حال تکرارش هستند. هر روز والدین کودکشان را در حال بازی در پارک می بینند که دستشان را به همه جا می زنند و با همان دست هم می خواهند غذا بخورند!

یکی از مهم ترین بخش های تربیتی کودک، رعایت اصول بهداشتی به صورت مستقل هست که در داشتن یک زندگی سالم در آینده نیز موثر خواهد بود.

آموزش بهداشت شخصی نیز به اندازه سایر آموزش ها اهمیت دارد. بهداشت شخصی شامل شستن دست ها، حمام رفتن، مسواک زدن، شانه زدن مو و دستشویی رفتن می شود. اما مهمترین مسئله ای که باید به کودکان در این سن آموزش داده شود شستن دست ها قبل از غذاست. زیرا کودکان در این سن مشغول بازی هستن و در حین بازی ممکن است دستشان را داخل دهانشان بگذارند در نتیجه آموزش این نکته تاثیر به سزایی در سلامت کودکتان دارد.

ایجاد عادت

به کودکتان کمک کنید تا به شستن دست هایش پس از یک سری فعالیت ها مانند رفتن به دستشویی، بازی در پارک، رفتن به خانه دوستش عادت کند. یک برنامه منظم برای حمام رفتن بگذارید و به اون کمک کنید تا هر رورز صبح و همچنین قبل از خواب، دندان هایش را  مسواک و موهایش را شانه کند. اگر کودکتان به این کارها عادت کند دیگر نیازی به تذکر از جانب شما نخواهد بود و ماین کارها را مانند خیلی از کارهای دیگر به صورت طبیعی انجام خواهد داد. یکی از کارهای موثر در آموزش این عادات بهداشتی به کودکتان این است که خودتان این کاراها هر روز انجام دهید و کودکتان شاهد عملکرد شما باشد.

توضیح در مورد میکروب ها!

مهم است که آرام آرام در مورد میکروب ها به کودکتان توضیح دهید. البته نباید طوری توضیح دهید که کودکتان بترسد. کودکتان باید بتواند بدون نگرانی گل بازی کند یا به حشرات و حیوانات دست بزند و آن ها را نوازش کند. مثلا برایشان توضیح دهید که بعضی از میکروب ها می توانند باعث شوند که ما مریض شویم و به راحتی هم منتقل می شوند و شستن دست می تواند مانع از مریضی شود.

نکته اصلی این است که روی کارهایی که کودکتان می تواند برای سلامتی اش انجام دهد تمرکز کنید و نه روی میکروب ها! توجه داشته باشید که بیش از حد آن ها را از میکروب و بیماری نترسانید.

رعایت بهداشت شخصی را برایشان جذاب کنید!

مراقبت از بدن باید یک کار سرگرم کننده و جذاب برای کودکتان باشد و نه یک تکلیف سخت. می توانید با استفاده از نکات زیر این امر را محقق کنید:

  • در نقش کارگاه میکروب یاب ظاهر شوید! از یک ذره بین برای بررسی دست و دندان کودکتان استفاده کنید و به اون یک ماموریت محرمانه برای شستن دست ها و دندان هایش بدهید!
  • وقتی کودکتان در حال شست و شوی دستانش است به او یک عروسک یا اردک پلاستیکی برای شست و شو دهید و پس از اتمام کارش به جای اینکه از کودکتان در مورد استفاده از صابون برای شست شو بپرسید،  از او بپرسید آیا دوستش (همان عروسک یا اردک و ...) از صابون برای شست و شوی خود استفاده کرده است.
  • وقتی که برای خرید می روید اجازه دهید کودکتان خودش یک صابون و خمیر ندادن انتخاب کند و از آن ها برای شست و شوی دست و بدن و دندانش استفاده کند. صابون های شکلی و عطری و میوه ای زیادی در بازار وجود دارد که برای کودکتان می تواند جذاب باشد؛ وقتی کودکتان خودش انتخاب کند احساس می کند که خودش نقشی در بهداشت شخصی اش دارد.
  • یک پاپت (عروسکی که می توانید دستتات را دخالش بگذارید و تکانش دهید) برای کودکتان بخرید که وقتی حمام می رود با خودش ببرد یا وقتی به خانه می آید به اون یادآوری کند که باید دست هایش را بشوید. با یک صدای جذاب برای عروسک صحبت کنید. مثلا وقتی که می خواهد به کودکتان کمک کند آن صدا باشد و وقتی می خواد چیزی را گوشزد کند صدای شما باشد.
  • با کمک گرفتن از یک عروسک در حمام به کودکتان آموزش دهید که هر یک از بخش های بدنش را چگونه باید بشورد.
  • یک جدول "بهداشت بدن" هم درست کنید و آن را به دیوار دست شویی یا اتاقش بچسبانید و از کودکتان بخواهید با علامت زدن آن مشخص کند که بهداشت کدام بخش بدنش را امروز رعایت کرده است: دندان، مو، دست، بازو، پا و ...

ایجاد عادت های درست بهداشتی در یک کودک می تواند او را از میکروب هایی که در اطرافش هستند محفوظ نگه دارد. سعی کنید خلاق باشید و از داشتن یک کودک تمیز، خوشحال و سالم لذت ببرید!

یک نمونه جدول بهداشت شخصی نیز پیوست شده است که می توانید پس از دانلود چاپ کرده و از آن استفاده کنید.

جهت دریافت هر فایل بر روی آن کلیک کنید.

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم