نحوه رشد کودک 4 سالگی تا 5 سالگی

نحوه رشد کودک 4 ساله

بچه‌های ۴ ساله می‌توانند خیلی شیطنت داشته و غیرقابل‌کنترل باشند. بچه‌های ۴ ساله تخیل خوبی دارند و به دایناسورها، اژدها و قهرمانان علاقه دارند و اغلب در تخیلشان خشونت هست. کودکان در این سن احساسات سفت و سختی دارند یعنی یا چیزی را خیلی دوست دارند یا از چیزی متنفرند. کودکان ۴ ساله می‌توانند ادا دربیاورند، شعرهای خنده‌دار بخوانند و در کل سرگرم‌کننده باشند.

 

 رشد کودک در این سن یکی از مهم ترین دوره ها است، برای همین پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطاله این مطلب سری هم به مطالب زیر بزنید تا بتوانید اطلاعات جامع و کامل‌تری را در زمینه رشد کودک ۴ ساله خود بدست آورید:

 اختلال در رشد (FTT یا FailureTo Thrive)

 نقش محبت در رشد مغز کودک

 فعالیتهايی که به رشد جسمانی کودک کمک می کنند

 مراحل رشد کودک از تولد تا ۵ سالگی

 تاثیر لالای بر رشد نوزدان

 

البته اگر کودکی دارید که ۲ تا ۶ ساله است ولی ۴ ساله نیست می‌توانید به لینک های معرفی شده در پایین همین مطلب مراجعه کنید، تا در مورد نحوه رشد دیگر سن های کودک اطلاعات بدست آورید، متشکرم.

 

نحوه یادگیری کودک 4 ساله

بازی‌های خیلی خیالی در این سن مهم است زیرابه آن‌ها کمک می‌کند که در مورد احساسات و دنیا بیاموزند. کنجکاوی و تخیل طبیعی کودکتان را تشویق کنید این کار باعث می‌شود که به یادگیری علاقه‌مند شوند. کودکان چهارساله به یادگیری اعداد  حروف علاقه‌مندند. انرژی آن‌ها بیشتر از آن است که بتوانند طولانی‌مدت بنشینند. وقتی خوب یاد می‌گیرند که فعال باشند.

میزان رشد کودک ازلحاظ هوش زبانی، فضایی، منطقی/ریاضی، حرکتی بدن، موسیقی، اجتماعی و فردی نیز به شرح زیر است:

 

۱. هوش زبانی

 میزان پیشرفت:

بچه‌های ۴ ساله کم‌کم قدرت زبان را یاد می‌گیرند و در این سن کم‌کم حرف‌های زشت و ناسزا را امتحان می‌کنند. وقتی‌که حرف زشتی زدند ناراحت نشوید چون ممکن است شرایط را بدتر کند فقط بگویید؛ "من دوست ندارم این کلمه را بشنوم".

بچه‌ها ۴ ساله دوست دارند با زبان‌بازی کنند و کلمات بامزه بسازند. کودکان دوست دارند در این سن کلمات جدید بسازند یا تن صدایشان را تغییر دهند مثلاً بلند حرف بزنند یا درگوشی صحبت کنند. کودکان در این سن همچنان زیاد می‌پرسند چرا. پاسخ دادن به آن‌ها کمک می‌کند که بیاموزند. من نمی دونم. بیا جوابش و پیدا کنیم» درس خوبی است و کتابخانه هم‌مکان مناسبی برای یافتن پاسخ سؤالات است.

 

این مطلب را از دست ندهید:  مراحل رشد کودک از تولد تا ۵ سالگی

 

 کارهایی که می‌توانید جهت تقویت آن انجام دهید:

بازی‌هایی انجام دهید که مجموعه لغات و درک کودکتان را بالا ببرد. مثلاً ۶ تا ۸ تصویر  متفاوت را روی یک مقوا بچسبانید سپس کارت‌های کوچکی درست کنید و هر یک از این تصاویر را روی آن کارت‌ها بچسبانید. یکی از کارت‌ها را به فرزندتان نشان دهید از او بپرسید این چیست سپس از او بخواهید همتایش را روی مقوای بزرگ پیدا کند.

 

۲. هوش فضایی

 میزان پیشرفت:

کودکان ۴ ساله موقع خانه‌سازی واقعاً از تخیلشان استفاده می‌کنند. این بازی به آن‌ها کمک می‌کند تا شکل، اندازه، تعداد، تعادل و مشابه و متفاوت را یاد بگیرند.

 

 کارهایی که می‌توانید جهت تقویت آن انجام دهید:

بلوک‌های خانه‌سازی رابین خودتان و فرزندتان تقسیم کنید به‌گونه‌ای که هر دوبه‌یک تعداد داشته باشید. سپس نوبتی شروع به خانه‌سازی کنید و در حین بازی در مورد تفاوت و تشابه بلوک‌هایتان صحبت کنید. مثلاً بلوک مثلثی سه ضلع دارد و بلوک مربعی چهار ضلع دارد.

 

این مطلب را از دست ندهید:  نقش محبت در رشد مغز کودک

 

۳. هوش منطقی/ریاضی

 میزان پیشرفت:

بچه‌های چهارساله می‌خواهند بدانند «چرا؟» آن‌ها دوست دارند بدانند چه چیزی واقعی است و چه چیزی نیست. آن‌ها دوست دارند بدانند که هر چیزی چگونه کار می‌کند. بچه‌ها در این سن نیاز دارند که چیزهای مختلف را ببینند و لمس کنند تا درکشان کنند.

 

 کارهایی که می‌توانید جهت تقویت آن انجام دهید:

فعالیت‌های علمی ساده برای این سن مناسب است. از کودکتان بخواهید کمی جوش‌شیرین در یک ظرف گود بریزد سپس شما کمی سرکه با قطره‌چکان به آن اضافه کنید. چه اتفاقی می‌افتد؟ حباب‌هایی که ایجاد می‌شوند گاز دی‌اکسید کربنی هستند که با این کار ایجادشده‌اند.

 

۴. هوش حرکتی بدن

 میزان پیشرفت:

کودکان ۴ ساله سریع می‌دوند، می‌پرند، لی‌لی می‌کنند. در این سن خیلی از آدم‌ها برچسب "بیش فعالی" می‌خورند. کودکان ۴ ساله در استفاده از عضلات دستشان بهتر عمل می‌کنند. می‌توانند یاد بگیرند که دکمه لباس، زیپ یا بند کفششان را ببندند. با قیچی ببرند و با پارچ آب بریزند.

 

 کارهایی که می‌توانید جهت تقویت آن انجام دهید:

کودکان ۴ ساله بیشتر به بازی  و فضاهای بیرون از خانه نیاز دارند بازی در یک پارک بازی که فضایی جنگلی و جا برای دویدن داشته باشد مهم است. بچه‌ها می‌توانند در چنین پارک‌هایی هرروز سه‌چرخه سوای کنند. وقتی هوا بد استونمی توانید بچه ا برای بازی بیرون ببرید می‌توانید داخل خانه شروع کنید به رقص با شال‌گردن همراه با موزیک. بالش‌های کوچک کیسه‌ای را راحت می‌توان گرفت و بازی با آن‌ها داخل خانه‌ای امن‌تر است. نشانه گرفتن اشیا با بالش‌های کیسه‌ای تفریح خوبی برای بچه‌ها است.

تکه‌های نی، برشتوک و ماکارونی اشیا خوبی برای ساختن گردنبند هستند. انتهای یک نخ را با چسب نواری ببندید تا نخ کردن اشیا راحت شود. به بنید آیا بچه می‌تواند یک الگو را تکرار کند مثلاً یک‌تکه نی یک عدد برشتوک و یک‌تکه ماکارونی شکلی و بعد دوباره این کار را تکرار کنند. (به‌جای برشتوک بار پفک لوله‌ای بهتره است)

 

این مطلب را از دست ندهید:  اختلال در رشد (FTT یا FailureTo Thrive)

 

۵. هوش موسیقی

 میزان پیشرفت:

کودکان چهارساله دوست دارند که بخوانند و با ابزار موسیقی کار کنند. آن‌ها از رقصیدن و حرکت با موسیقی لذت می‌برند.

 

 کارهایی که می‌توانید جهت تقویت آن انجام دهید:

به کودکتان کمک کنید که ابزار موسیقی را درست کند. از یک قوطی فلزی به‌عنوان طبل استفاده کنید. جعبه خالی دستمال‌کاغذی که دسته‌های پلاستیکی برایشان گذاشته‌اید می‌توانند به شکل یک گیتار اسباب‌بازی برای بچه دربیایند؛ و لوبیاهای خشک‌شده که داخل بشقاب‌های کاغذی با چسب نواری چسبانده شده‌اند می‌توانند صدای خوبی برای موزیک تولید کند.

 

۶. هوش اجتماعی

 میزان پیشرفت:

بچه‌های ۴ ساله باید با سایر کودکان بازی کنند تا اجتماعی بودن را یاد بگیرند. آن‌ها باید یاد بگیرند که اگر واقعاً می‌خواهند با دوستشان بازی کنند باید اسباب‌بازی‌هایشان را باهم شریک شوند. گاهی بچه‌های ۴ ساله به هم آسیب می‌رسانند. بیشتر همدیگر را با اسم صدا می‌زنند.

 

 کارهایی که می‌توانید جهت تقویت آن انجام دهید:

بازی با عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی ین فرصت را به کودکان می‌دهد تا به‌گونه‌ای رفتار کنند که در حالت عادی نمی‌توانند. مثلاً می‌توانند صداهای عجیب غریب از خودشان دربیاورند، گاز بگیرند، بزنند و شعرهای مسخره بخوانند.

 

۷. هوش فردی

 میزان پیشرفت:

بچه‌های چهارساله ممکن است ناامید و افسرده شوند اگر خیلی طولانی نباشد اشکالی ندارد و این راهی است که کودک خود را می‌شناسد.

 

این مطلب را از دست ندهید:  فعالیتهايی که به رشد جسمانی کودک کمک می کنند

 

 کارهایی که می‌توانید جهت تقویت آن انجام دهید:

به زمانی که کودکتان می‌خواهد کاری انجام دهد و نمی‌تواند و ناامید می‌شوند دقت کنید آیا دوباره تلاش می‌کند یا رهایش می‌کند؟ کمک یا شعار بیش‌ازاندازه اوضاع را بدتر می‌کند. قبل از کمک کردن به او فرصت دهید تا خودش برای مشکلش چاره‌ای بی اندیشد.

 

از شما تشکر می‌کنیم بابت این که وقت گذاشتید و این مطلب را مطالعه کردید، وظیفه خودمان می‌دانیم که دوباره پیشنهاد کنیم مقالات زیر را هم مطالعه کنید چون بر اطلاعات شما خواهد افزود و قطعا برای شما مناسب خواهد بود چون کودک ۴ ساله دارید:

 

 اختلال در رشد (FTT یا FailureTo Thrive)

 نقش محبت در رشد مغز کودک

 فعالیتهايی که به رشد جسمانی کودک کمک می کنند

 مراحل رشد کودک از تولد تا ۵ سالگی

 تاثیر لالای بر رشد نوزدان

 

البته اگر کودک ۲ تا ۶ ساله هم دارید و ۴ ساله نیست، می‌توانید ادامه همین مقاله را در لینک های زیر مطاله کنید:

نحوه رشد کودک 2 سالگی تا 3 سالگی

نحوه رشد کودک 3 سالگی تا 4 سالگی

نحوه رشد کودک 4 سالگی تا 5 سالگی

نحوه رشد کودک 5 سالگی تا 6 سالگی