آموزش زمان ها به کودکان

آموزش زمان ها به کودکان

اگر تا به حال سعی کرده باشید به یک کودک عجول مهدکودکی توضیح دهید که تولدش هفته بعد است می دانید که کودکان در این سن مفهوم زمان را به راحتی درک نمی کنند. آموزش روزهای هفته و ماه های سال یکی از فعالیت هایی است که در مهدکودک ها انجام می شود اما شما هم می توانید در منزل، مفهوم زمان را به کودک خود یاددهید.

زمان مفهموم سخت و پیچیده ای برای کودکان در این سن است زیرا نمی توانند آن را حس یا لمس کنند و مورد بررسی قرار دهند. یکی از راه های آموزش زمان به کودکان می تواند خواندن شعری باشد که روزهای هفته در آن ذکر شده اند زیر کودکان عاشق شعر خواندن هستند و در نتیجه این روش یادگیری برایشان جذاب خواهد بود.

برخی از راه هایی که می توانید از طریق آن مفهوم زمان را به کودکتان آموزش دهید عبارتند از:

یک تقویم درست کنید

یک تقویم برای کودکتان بخرید یا سفارش دهید که در اتاق او باشد. می توانید از برچسب هایی برای مشخص کردن زمان تولدها، جشن ها، تعطیلات، کلاس ها و ... استفاده کنید. به کودکتان یاد دهید که چگونه هر شب قبل از اینکه به رختخواب برود هر روزی که گذشت را علامت بزند. این کار باعث می شود که راحت تر روزهای باقی مانده تا یک روز خاص که بر روی تقویم مشخص کرده اید را بشمارد.

از کلمات مربوط به زمان استفاده کنید

هنگام صحبت با کودک خود از کلماتی مانند امروز، دیروز، فردا و ... استفاده کنید که گویای زمان باشند. وقتی این کلمات در متن استفاده می شود باعث می شود درک مفهوم زمان برای کودک راحت تر شود. در مورد برنامه هفتگی کودکتان با او صحبت کنید مثلا بگویید قرار است پنجشنبه برای خرید برویم و فردا پنجشنبه است و همچنین آن روز را بر روی تقویمش به او نشان دهید. فهماندن مفهوم یک سال به کودک سخت تر خواهد بود زیرا یک سال زمان زیادی برای انتظار یک کودک خواهد بود.

زنجیر شمارش معکوس ایجاد کنید

برای روزهای خاصی که روی تقویم کودک علامت زده اید می توانید یک زنجیر شمارش معکوس درست کنید که شمارش معکوس تا روز موعود تا برای کودک جذاب تر و قابل هضم تر کند. با استفاده از کمی کاغذ و قیچی و چسب می توانید این کار را انجام دهید. نوارهای باریکی از کاغذ را ببرید و دو سر آن را با چسب به هم بچسبانید و این نوارها را به صورت حلقه هایی از داخل هم رد کنید و برای آن روز خاص نیز یک حلقه مخصوص درست کنید مثلا می توانید رنگش را متفاوت انتخاب کنید با برچسب و اکلیل آن را زیباتر کنید سپس آن را از جایی آویزان کنید. به کودکتان کمک کنید هر روز که می گذرد یکی از حلقه را در بیاورد یا پاره کند؛ همینطور که که زنجیر کوچک تر می شود کودکتان نیز خوشحال تر می شود و برای آن روز آماده خواهد شد.

کتاب هایی در زمینه زمان بخوانید

کتاب هایی که در مورد روزهای هفته و زمان صحبت می کند برای کودکتان بیابید و با هم بخوانید.

با استفاده از این روش ها می توانید کمک زیادی به کودکتان در رابطه با درک مفهموم زمان کنید و همچنین با استفاده از خلاقیت خود می توانید این آموزش را جذاب تر کنید مثل روش "ساختن زنجیر شمارش معکوس"

مثلا می توانید به جای خریدن تقویم یک تقویم خودتان درست کنید که برای کودکتان نیز جذاب تر باشد! یا می توانید یک کتاب زمان با هم درست کنید مثلا یک کتاب 7 صفحه ای برای 7 روز هفته که در هر روزش بنویسید چه کاری انجام داده و چه اتفاق هایی افتاده است یا اتفاق های آن روز را نقاشی کند.

برچسب ها

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم