آگاهی کودک از بخش های خصوصی بدنش

آگاهی کودک از بخش های خصوصی بدنش

بدن انسان برای برخی از کودکان از همان سنین پایین جالب و قابل توجه است. با وجود اینکه غیرطبیعی نیست که کودکی بدون لباس در خانه بچرخد در عین حالی که حس خوبی نسبت به بدن خود دارد، کنجکاوی کودکان در مورد بدنشان والدین را به فکر فرو خواهد برد.

بهترین روش برای پاسخ دادن به پرسش های یک کودک که در مورد بخش های خصوصی بدن خود یا جنس مخالف خود می پرسد چیست؟ سن مناسب برای دانستن این مطالب چه زمانیست؟

نکات زیر به شما کمک می کنند:

  • هیچ سنی برای صحبت با کودکتان در مورد بدنش زود نیست. زیرا آگاهی درست او باعث می شود رابطه خوب و مثبتی با بدنش داشته باشد و همانطور که رشد می کند و بدنش تغییر می کند تصویر خوب و قوی ای از خود داشته باشد.
  • در دوران مهدکودک و پیش دبستان تشخیص جنسیت کودکان اطرافش برایش سوال خواهد بود. ممکن است دختر شما تشخیص دهد که بدنش نسبت به بدن برادرش متفاوت است یا پسرتان تعجب کند که چرا بدنش با مادرش متفاوت است. بسیار مهم حیاتی است که کودک شما در این سن برای پرسیدن سوالاتی در مورد بدنش با شما احساس راحتی کند. کودکان به طور ذاتی کنجکاو هستند در نتیجه همیشه وقتی سوالی می پرسد اون را تشویق کنید . صادقانه پاسخش را بدهید.
  • در سن 2 تا 4 سال بهتر است جواب سوال کودک را خلاصه و مفید دهید. مثلا وقتی کودکتان سوال پرسید می توانید بگویید که بخش هایی از بدن دخترانه و بخش هایی پسرانه هستند و این بخش های بدنشان خصوصی هستند همچنین می توانید نام دیگری برای آن بخش ها به کودکتان یاد دهید تا وقتی در جمعی هستند و نام آن بخش بدنشان را می گویند همه توجه و نگاه ها به سمت اون جلب نشود و نیازی نیست که نام درست و واقعی این بخش از بدن خود را در این سن بدانند.
  • در سنین کمی بالاتر می توانید نام واقعی این بخش ها را برای کودکتان بگویید و همچنین توضیح دهید که همزمان با رشد آن ها بخش های خصوصی بدنشان نیز رشد کرده و تغییر می یابند و همچنین تاکید کنید که هر زمان سوالی داشت می تواند از شما بپرسد.
  • وقتی کودکتان می پرسد بچه چگونه به دنیا می آید مهم است که جواب درستی به او بدهید اما نیاز نیست وارد جزئیات شوید. مثلا می توانید به یک کودک سه ساله بگویید که بچه در اثر عشق بین دو نفر ایجاد می شود و نه در اثر رعد و برق! در این سن کودک نمیخواهد جزئیات را بداند اما می توانید همانطور که بزرگتر می شود جزئیات بیشتری را به او بگویید.
  • نحوه پاسخگویی والدین به سوالات کودک در مورد بدن و بخش های خصوصی اش، تاثیر زیادی در ایجاد یک رابطه سالم بین کودک و بدنش و همچنین بالا بردن اعتماد به نفس او دارد. کاملا طبیعی است که یک کودک نسبت به بدن خود کنجکاو باشد و بخواهد بخش های مختلف بدن خود را لمس کند. به کودکان بفهمانید که کاملا عادی و قابل درک است که در مورد بدنش کنجکاو باشد و بخواهد آن را لمس کند.
  • اگر کودکی در حال لمس آلت خود باشد و به او گفته شود که آن بخش از بدنش کثیف است و یا از عبارات مشابه استفاده شود باعث می شود که یک تصویر منفی از بدنش در ذهن اون حک شود. به جای آن می توانید به اون بگویید که کاملا طبعیست که در مورد بدنش کنجکاو است اما در عین حال تناسلی اش بخش خصوصی بدن او محسوب می شود.
  • وقتی در مورد بخش های خصوصی بدن کودک با او صحبت می کند تنها آگاهی کودک از وجود این بخش ها و آشنایی با آن کافی نیست بلکه باید به کودکتان یاد دهید که این بخش ها خصوصی است به این معنی که کسی حق دست زدن به آن ها را ندارد مگر اینکه همراه با والدینش در مطب دکتر باشد یا والدینش بخواهند او را حمام کنند یا پوشکش را عوض کنند و اگر کسی از آن ها خواست که بخش خصوصی بدنشان را ببینید یا دست بزند باید به پدر یا مادر خود بگویند.

دفعه بعدی که کودکتان سوالی در مورد بدنش می پرسد نفس عمیقی بکشید و با لبخند و صادقانه با او صحبت کنید و همیشه از اون بپرسید که سوالی ندارد؟ این کار باعث می شود که به مرور زمان که کودکتان رشد می کند و بزرگتر می شود احساس خوبی نسبت به بدن خود و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم