برونشیت Bronchitis

علائم :
- بالابودن دمای بدن - سرفه‌های خشک و تک تک و تبدیل آن به سرفه‌ایکه خلط سبز یا زرد ایجاد می‌کند - نفس‌های تند کشیدن، بیشتر از 40 نفس در دقیقه با خس خس سینه - تنفس دشوار - بی‌اشتهایی - استفراغ همراه با سرفه - کبودی لبها و زبان

برونشیت عبارت است از التهاب بافت پوششی مجاری بزرگ هوائی. یک عفونت مختصر در مجاری فوقانی دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی یا گلودرد می‌تواند بعلت کاهش مقاومت کودک در برابر عفونت منجر به ایجاد آن شود عفونتهای ناشی از باکتریها و یا ویروسها میتوانند بافت پوششی مجاری هوا را متورم کرده و ترشحاتی را بوجود بیاورند که منجر به دشواری تنفسی شود. همچنین سرفه‌های خشک و تک تک از نشانه‌های بعدی آنست که بعد از یک یا دو روز تولید خلط می‌کند. و اگر کودک این خلط را قورت بدهد ممکن است آنرا استفراغ کند.

آیا خطرناک است؟
در کودکان بیشتر از یکسال، برونشیت معمولاً خطرناک نیست اما در موارد نادر،‌خس خس و استفراغ ممکن است بحدی ناراحتی ایجاد کند که بستری کردن در بیمارستان الزامی شود.

ابتدا چه کار باید بکنیم؟

۱- اگر کودک شما به تازگی دچرا سرماخوردگی، سینوزیت، گلودرد یا عفونت گوش بوده است و بیماری وی رو به وخامت است ببینید آیا تب دارد یا نه. اگر تب داشته باشد هر چهار ساعت یکبار دمای بدنش را اندازه بگیرید و چنانچه دمای وی به 38 درجه سانتی گراد برسد آنرا به کمپرس آب ولرم یا شربت استامینوفن پائین بیاورید.

۲- اگر کودک شما دائماً سرفه می‌کند ببینید آیا خلط دارد، در اینصورت تشویق کنید که با سرفه آنرا بالا بیاورد و در غیر اینصورت وی را از سمت شکم روی دامنتان بخوابانید و هنگامی که سرفه می‌کند به آرامی به پشت کودکتان ضربه بزنید.

۳- تا حد امکان به اجبار هم که شده به کودک مایعات بنوشانید تا دچار کمبود آب نشود.

۴- کودک خود را گرم و آرام نگهدارید.

۵- زمانیکه سرفه‌های وی خلط دارند هرگز از شربت ضد سرفه استفاده نکنید.

آیا مشورت با دکتر لازم است؟

اگر کودک بسختی نفس می‌کشد و یا درو لبها و روی زبان کبود شده است و یا اینکه با هر تنفس قفسه صدری بداخل کشیده میشود بلا درنگ به دکتر و یا نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه کنید چونکه این عارضه باید بصورت اورژانس درمان شود. اگر عفونت مجاری تنفسی فوقانی رو به وخامت می‌رود تماس با دکتر الزامی است.

دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟

اگر کودک بخاطر تنگی نفس و استفراغ دچار مشکل شده است دکتر می‌تواند وی را در بیمارستان بستری کرده و به او اکسیژن کافی برای درمان تنگی نفس و یا مایعات کافی داخل وریدی برای درمان بی‌آب شدن بدن Dehydration بر اثر استفراغ بدهد.

در صورت عفونت ناشی از باکتری، به تجویز آنتی‌بیوتیک خواهد پرداخت. اگر عامل برونشیت یک ویروس باشد مداوای بخصوصی وجود ندارد و دکتر روشهای مراقبت از کودک را به شما می‌آموزد و همچنین نحوه بالا آوردن خلط کودک را به شما می‌گوید.

شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
سر کودک را بالا آورده و روی بالش تکیه بدهید تا هنگام خواب رفتن، راحت نفس بکشید.

کودک خود را آرام نگهدارید. فعالیت و هیجان زیاد موجب حملات سرفه و استفراغ میشود.
 
منبع: nogolan.org
کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم