نحوه رشد کودک از 15 ماهگی تا 2 سالگی

نحوه رشد
دقت کنید که کودکتان چطور رشد می کنند. در این سن که راه افتاده اند و هر جایی سرک می کشند. کودکان نوپا با اکتشاف یاد می گیرند و نیاز است که محیط خانه ایمن باشد.

نحوه یادگیری
کودکان نوپا با بازی کردن یاد می گیرند. هر کودک به شیوه متفاوتی یاد می گیرد. شما می توانید با دقت در بازی کردن کودکتان متوجه شوید که چگونه یاد می گیرد. مثلا بعضی از بچه ها قبل از اینکه چیز جدیدی را امتحان کنند ابتدا با دقت آن را بررسی می کنند ولی برخی آماده اند چیزهای جدید را امتحان کنند. هیچ روش درست و غلطی وجود ندارد سعی کنید به شیوه ای که فرزندتان انتخاب می کند احترام بگذارید.


میزان رشد کودک از لحاظ هوش زبانی، فضایی، منطقی/ریاضی، حرکتی بدن، موسیقی، اجتماعی و فردی نیز به شرح زیر است:

۱.هوش زبانی
- میزان پیشرفت:
کودکان نوپا سخن گفتن . صداها در زبان را با درآوردن صداها و حرفهای بی معنی تمرین می کنند.بچه ها در سنین متفاوتی سخن گفتن را یاد می گیرند. آنها معمولا با نام بردن چیزها شروع می کنند. مثلا "بابا"، "ماما" و ... سپس کلماتی مانند "نه"، "سلام"، "خدافظ"

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
در اتاف تاریکی بنشینید و کودکتان را روی پایتان بگذارید. یک چراغ قوه را به آرامی دور اتاق تکان دهید. نام چیزی که چراغ قوه آن را روشن کرده بگویید. چراغ قوه را به فرزندتان بدهید و نام چیزی که که اون چراغ را رویش می گذارد بگویید.

۲.هوش فضایی
- میزان پیشرفت :
كودكان نوپا مي‌توانند تكه‌هاي لگو را كنار هم بچينند. مي‌توانند ياد بگيرند اشياء همرنگ، هم‌اندازه يا همشكل را در كنار هم بگذارند. كنار هم گذاشتن تكه‌هاي پازل براي كودكان نوپا سخت است زيرا به سختي مي‌توانند مچ خود را براي اين كار بچرخانند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
اشيائي را كه به خوبي شناخته شده هستند مثل اسباب بازي، قاشق و چنگال و غيره را روي تكه كاغذ بزرگي قرار دهيد و دورشان خط بكشيد تا نقش شان روي كاغذ بيفتد. سپس آن ها را داخل يك جعبه بگذاريد و از بچه بخواهيد هر بار يك شي را از درون جعبه د ربياورد به او كمك كنيد تا هر شي را با شكلش روي كاغذ در يك جا قرار بدهد. چرخاندن در بطري ها باعث مي‌شود فرزندتان چرخاندن مچ دستش را ياد بگيرد. با يك بطري پلاستيكي كه دري به قطر 2 اينچ دارد كار را شروع كنيد.


۳.هوش منطقی/ریاضی
- میزان پیشرفت :
کودکان در این سن یاد میگیرند که چرا بعضی اتفاق ها می افتد و آنها می توانند منجر به اتفاقی شوند. اسباب بازی هایی مثل خانه سازی، توپ و ماشين هاي اسباب بازي كه بچه مي‌تواند درون آن بنشيند و كسي او را هل بدهد به آن ها حل مسئله را یاد میدهند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
آب بازی می تواند مسئله علت و معلول را “cause and effect.”  را به بچه ها یاد دهد. هر بار یک فنجان، یک بطری آب، یک اسفنج و ... (هر بار چیز متفاوتی بردارید) با خودتان با حمام ببرید از کودکتان بپرسید که آیا این جسم روی آب شناور می ماند یا به ته وان میرود سپس آن را روی آب قرار دهید و از کودکتان بپرسید شناور ماند یا به زیر رفت؟


۴.هوش حرکتی بدن
- میزان پیشرفت :
کودکان در این سن یاد میگرند که راه بروندو خیلی زود شروع به دویدن می کنند. استفاده از پا و دست ها مهم ترین چیزی است که باید یاد بگیرند. آن باید بتوانند اشیاء را پرتاب کنند، بدوند و از جایی بالا بروند.
کودکان نوپا با گرفتن اشیاء و فرو کردن آن ها در دهانشان یاد می گیرند. در این سن دستشان کاری را که مغزشان دستور می دهد انجام می دهد. رنگ آمیزی با دست یا خط خطی کردن با ماژیک کلفت کمک می کند که عضلات دستشان را قوی کنند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
یک سبد رخت بگیرید و سعی کنید توپی را که کودکتان پرتاب می کند را بگیرید. تاب بازی، سرسره و ... کمک می کند که عضلات دست و پای کودک تان قوی شود.
اجازه دهید که کودکتان با دست رنگ آمیزی کند، لامپ را روشن کند، در را بار کند، شیر آب را برای شستن دست هایش باز کند.

۵.هوش موسیقی
- میزان پیشرفت :
کودکان نوپایی که شعرهای زیادی شنیده اند می توانند برخی از آهنگ هایی که برایشان آشناست را تکرار کنند

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
برای کودکتان بخوانید. با کودکتان آواز بخوانید.برای کودکتان مهم نیست که بتوانید آهنگین بخوانید. وقتی که در اتوبوس هستید یا در صف خرید یا در مطب دکتر منتظر نوبت تان نشسته اید، آهنگ ها و قافیه ها می توانند کودکتان را خوشحال و سرگرم کند. کتاب هایی با متن قافیه دار و موزون می تواند مهارت های قبل از خواندن را در کودکتان تقویت کند.

۶.هوش اجتماعی
- میزان پیشرفت :
کودکان نوپا خودرای هستند. ممکن است آنها با سایر بچه مانند اسباب بازی یا اشیاء برخورد کنند. ممکن است انگشتشان را در چشم دیگران کنند یا موهایشان را بکشند. آن ها نمی دانند که این کارها دردآور است.
کودکان در این سن نمی دانند چطور با استفاده از کلمات بگویند که چه چیزی می خواهند در نتیجه عصبانی می شوند و ممکن است به یکدیگر آسیب برسانند. اگر آن ها را مشغول این کار دیدید، جلوی این کارشان را بگیرید و بگویید نمی گذارم که به یکدیگر آسیب برسانید. با هم صحبت کنید
وقتي كودكان نوپا نمي‌توانند چيزي را كه مي خواهند به زبان بياورند عصباني مي شوند. ممكن است همديگر را كتك بزنند. اجازه ندهيد اين كار را بكنند. به آن ها بگوييد: «با هم حرفب بزنيد. من اجازه نمي دهم همديگر را آزار بدهيد.» كودكان نوپا نمي‌دانند چطور بايد همديگر ار در چيزي سهيم كنند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
به کودکان نشان دهید که چگونه باید به بقیه کودکان سلام بگوید. عروسک ها، خرس های عروسکی و ... به بچه ها کمک می کند که روابط اجتماعی را یاد بگیرند. بدر مورد سهیم و شریک شدن با کودکتان صحبت کنید. مثلا بگویید من کمی بیسکوییت خریدم، می خواهم با هم شریک شویم یا من یک سیب دارم می خوام آن را با تو تقسیم کنم.

۷.هوش فردی
- میزان پیشرفت :
کودکان نوپا گاهی اوقات می خواهند که مستقل باشند. می خواهند کارهایی که خودشان دوست دارند را انجام دهند. آن ها زیاد "نه" می گویند.البته مستقل بودن سخت است و گاهی اوقات آن ها برای هر چیزی کمک می خواهند و این روند را تکرار می کنند. با دست پس می زنن و با پا پیش می کشن!

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
اجازه دهید کودکتان مستقل تر باشد. برای این کار می تواند این کارها را خودش انجام دهد
دندان هایش را مسواک بزند، دست هایش را بشورد، لباسش را بپوشد و با قاشق و چنگال کوچک خودش غذا بخورد.

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم