نحوه رشد کودک 3 سالگی تا 4 سالگی

نحوه رشد
اکثر بچه های سه ساله خوشحال هستند و نسبت به بچه ها نوپا و دو ساله بیشتر در کارها کمک می کنند. کودکان سه ساله دوست دارند که بقیه را خوشحال کنند. آنها می خواهند که کارها را درست انجام دهند. بعضي از بچه‌هاي 3 و نيم ساله دوست دارند محدوديت ها را بسنجند.

نحوه یادگیری
بچه ها سه ساله از واقعا از تخیلشان استفاده می کنند و چیزهای زیدی از بازی های خیالی یاد می گیرند. بعضی از بچه های سه ساله دوستان خیال دارند.بچه های سه ساله ممکن است از صدای بلند، تاریکی، حیوانات یا سایر افراد بترسند. ترس کودک باید جدی گرفته شود.اجازه دهید کودکتان از ترس هایش با شما سخن بگوید و به او اطمینان خاطر دهید که همیشه مراقبش خواهید بود.


میزان رشد کودک از لحاظ هوش زبانی، فضایی، منطقی/ریاضی، حرکتی بدن، موسیقی، اجتماعی و فردی نیز به شرح زیر است:

۱.هوش زبانی
- میزان پیشرفت:
در سه سال و نیمگی اکثر بچه ها ۱۲۰۰ کلمه می دانند. آنها بیشر از تعداد کلماتی که در سخن گفتن به کار می برند می دانند. برخی از کودکان سه ساله همه صداها را نمی توانند تلفظ کنند و برخی لکنت دارند. بهتر است آرام باشید و اجازه دهید حرفشان را بزنند. ممکن است اگه به اون بگویید سعی کند شمرده و آرام صحبت کند، لکنت زبانش را بدتر کند. این سن، سن "چرا" است. ممکن است گاهی واقعا بخواهد علت چیزی را بداند و گاهی فقط نیاز به توجه شما داشته باشد.
اگر کودکتان در ۳ سالگی مشکلی در صحبت کردن دارد بهتر است او را گفتار درمانی کنید.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
کودکان کلمات جدید را زمانی کاربردشان را عملی می بینند یاد می گیرند مثلا بلند خواندن به آن ها کمک می کند کلمات جدید یاد بگیرند که شاید در گفتگوی روزمره خیلی به کار نمی رود. با کودکتان صحبت کنید. سعی کنید سوالاتی که می پرسید بیشتر از بله و خیر باشد. مثلا بپرسید به نظر تو این عکس چه اتفاقی را نشان میدهد؟ پاسخ به سوالات کودکتان کمک می کند که کودک شما یاد بگیرد. اگر جواب سوالش را نمی دانید بگویید نمی دانم. نظر تو چیست یا بیا جوابش و پیدا کنیم.

۲.هوش فضایی
- میزان پیشرفت :
بچه های سه ساله برای هر نوع فعالیت هنری ای آماده هستند. نقاشی با انگشت، نقاشی با قلمو، رنگ آمیزی، سفالگری و .. به آن ها کمک می کند که یاد بگیرند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
بچه ها با تجربه کردن یاد می گیرند. به آنها نگویید چه بکنند یا از شما تقلید کنند. آنها باید از کار یکه می کنند لذت ببرند. کلی کاغذ و و ماژیک و مداد شمعی در اختیارش بگذارید تا هر جور که دوست دارد کارش را انجام دهد و لذت ببرد.

۳.هوش منطقی/ریاضی
- میزان پیشرفت :
بچه های ۳ ساله می توانند یاد بگیرند که بشمارند و اعداد را تشخصی دهند و باید این را به صورت عملی ببیند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
روی یک جعبه با ماژیک بنویسید ۱ تا ۱۲ سپس تعدادی دکمه، لوبیا، ماکارونی و ... در اختیارکودک تان بگذارید و از اون بخواهید از ۱ تا ۱۲ بشمارد و آن ها را داخل جعبه بیاندازد.
وقتي يك داستان جديد را براي ك.دك تان مي‌خوانيد از او بخواهيد كه پايان آن را حس بزند. خودتان هم مي‌توانيد حدسي بزندي. داستان را تا آخر بخوانيد تا ببينيد چه اتفاقي مي‌افتد. يادتان باشد كه هيچ حدس اشتباهي وجود ندارد.

۴.هوش حرکتی بدن
- میزان پیشرفت :
بچه های سه ساله می توانند در هر جهتی حرکت کنند و حفظ تعادلشان بهتر است.آن ها دارند یاد می گیرند که برای حفظ تعادلشان دست هایشان را در کنار بدنشان حرکت دهند. آنها دوست دارند بدوند، بپرند، برقصند البته هنوز در فرار کردن فرز نیستند. بعضی از کودکان سه ساله موقع بالا رفتن از پله ها یک پا را روی یک پله بگذارند و پای دیگران را روی پله بعدی و این گونه بالا بروند.
بچه های سه ساله هنوز در حال یادگیری کنترل کردن دستشان هستند. برایشان سخت است که یک مداد را با دو انگشتشان نگه دارند و یا با قیچی ببرند. برخی از کودکان در این سن مداد را با کل انگشتان شان نگه می دارند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
از چيزي بالا رفتن مهم است. اشيا ايمن و محكمي را پيدا كنيد كه بچه بتواند از آ» ها بالا برود. از پارك هاي مختلف ديدن كنيد تا ك.دك تان با چيزهاي مختلفي كه مي توان از آن ها بالا رفت آشنا شود. يك تخته ي دودر چهار را روي زمين قرار بدهيد و در حاليكه كودك تان سعي مي‌كند به صورت عقب، جلو، چهار دست و پا و روي پنجه روي آ» راه برود دستانش را بگيريد. وقتي انجام اين كار برايش راحت شد تخته را روي چند آجر بگذاريد.
بازی با خمیر، آب و شن کمک می کند که کودکان روی دستشان کنترل پیدا کنند. فشردن، با نوک انگشت ضربه زدن و غلتاندن، کمک می کند تا عضلات دستشان ساخته شود
و ريختن آب باعث مي‌شود هماهنگي را ياد بگيرد. به كودك تان اجازه بدهيد با قيچي هاي پلاستيكي خمير بازي را ببرد. يك كاغذ را برايشنگه داري تا لبه هاي ا با قيچي به صورت كنگره‌اي در بياورد.

۵.هوش موسیقی
- میزان پیشرفت :
بچه های سه ساله واقعا از موسیقی و آواز خواندن لذت می برند.آن ها مي‌توانند يك ملودي ساده را بخوانند و كلمات را به خاطر بسپارند

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
یکی از آهنگ های مورد علاقه کودکتان را بخوانید و در حین خواندن یک کلمه را جا بیاندازید و مکث کنید و از کودکتان بخواهید تا کاملش کند.

۶.هوش اجتماعی
- میزان پیشرفت :
کودکان ۳ ساله در حال یادگیری این مطلب هستند که سایر افراد واقعی هستند و احساس دارند. آن را علاقه دارند که دوستانی داشته باشند و گاهی نیاز به کمک دارند که چگونه با دیگران بازی کنند. کودکان در این سن یاد می گیرد که نوبتی بازی کنند اما ممکن است نیاز به کمک داشته باشند که چه قوت باید نوبتشان را به بعدی بدهند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
وقتی کودک شما نمی تواند با کسی کنار بیاید کمکش کنید مثلا اگر دوستانش او را در خاله بازی راه ندادند می توانید بگویید "خوب جای یه خواهر بزرگتر کمه ..."
در نوبتی بازی کردن به کودکان کمک کنید مثلا بپرسید: "پارمیس می گه منم می تونم با این ماشین بازی کنم؟" یا "پارسا جان، میشه اجازه بدی پارمیس هم یه دور با این ماشین بازی کنه؟"

۷.هوش فردی
- میزان پیشرفت :
بچه ها در این سن می توانند تعداد بیشتری از کارهای مربوط به خودشان را انجام دهند و از محدودیت ها و استقلال شان بیشتر از شما اطمینان دارند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
اجازه دهید کودکتان تا جایی که می تواند کارهای خودش را انجام دهد
حقه قديمي براي پوشيدن ژاكت
ژاكت كودك تان را روي زمين بگذاريد. در حاليكه يقه ژاكت زير پاي اوست. به كودك تان بگويد خم شود و هر دستش را درون يكي از آستين ها قرار بدهد. سپس در همان حالت ژاكت را بلند كرده و از روي سرش برگرداند و دستانش را درون آستين ها تا ته فرو ببرد.

کانال تلگرام مهدیاب

تا کنون 2 نظر ثبت شده است (شما هم نظر خود را ثبت کنید)

  1. من پسری سه سالو نیمه دارم که با توجه به تحقیقاتم و مشخصات پسرم او طبیعی است.اما من همیشه دلهره دارم که نکند او طبیعی نیست چون ازدواج من و همسرم فامیلیست.من واقعا عذاب میکشم و با هیچکس در این مورد نمیتوانم دردو دل کنم.فرزندم گاه بسیار طبیعی است و گاهی حس میکنم در زمینه هایی مثل هم سن های خودش نیست.شاید من وسواس فکری پیدا کردم.این باعث شده من شدیدا عصبی باشم گاهی اورا تنبیه میکنم و از بردن او به داخل جمع گریزانم.چون او بسیار شلوغ کار است و گاهی میگویم انرژی این بچه چرا اینقدر زیاد است. لطفا کمکم کنید من واقعا زجر میکشم در حدی که خیلی شبها به صورت پنهانی گریه میکنم.

    به این نظر پاسخ بدهید

    • سلام.این چیزهایی که گفتین دقیقا تو رفتار بچه ما هم که پسره هست.هرچند ازدواج ما فامیلی نیست.ولی من اعتقادم اینه که بخاطر اقتضای سنیه.هرچند خانمم میگه شاید بیش فعاله.ولی چون رفتارهای عجیب تو یه ساعتهای خاصی هست به نظرم مال شیطنتهای کودکیش و سنشه.چطور مثلا صبحها اینجوری نیست.فقط بعد از خواب نیمروزی عصرها این رفتارهای مشکوکش بیشتره.یا نفر سومی باشه و مهمون داشته باشیم بدتر میشه.من عاشق این شلوغ بودنشم ولی خانمم خیلی وسواس داره تو این مورد.البته بعضی وقتها حرص منو درمیاره.مثلا دیروز یه کارایی میکرد که مجبور شدم محکم بزنم رو دستاش و هولش دادم و خورد زمین.درسته گریه نکرد ولی بهم گفت دیگه باهات دوست نیستم و باهات بازی نمیکنم.منو آتیش زد.از دیروز داغونم.نمیدونم چیکار کنم.بدجور از خودم متنفر شدم بخاطر اون حرکت.دیگه توبه کردم تنبیه فیزیکی نکنم.امیدوارم منو ببخشه.اخه یه جور مظلومانه گفت و رفت یه گوشه نشست.بعد رفتم بغلش کردم و ازش معذرت خواهی کردم.سرشو چسبونده به شونه هام.انقد بوسش کردم تا یادش رفت.خدایا منو ببخش.

      به این نظر پاسخ بدهید

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم