مونته سوری در خانه ؟ روش هایی برای آموزش مونته سوری

روش آموزش مونته سوری، در سال 1907 و توسط ماریا منوته سوری، اولین زنی که در ایتالیا پزشک شد، پایه ریزی شد. (برای اطلاعات بیشتر حتما مطلب مونته سوری یعنی چه؟ را مطالعه کنید) وی کارش را در مطب رها کرد و به مطالعه آموزش های فلسفی  و آسیب های آموزشی پرداخت. دکتر مونته سوری روش های آموزشی اش را بر اساس بررسی های علمی ای که در مورد فرایند یادگیری کودکان انجام داد بنا کرد.

برای اطلاعات در زمینه دوره مونته سوری روی دکمه زیر کلیک کنید:

دوره مربیگری مونته سوری همراه با مدرک معتبر

 

دکتر مونته سوری همیشه بر احترام به کودکان تاکید داشت. او اعتقاد داشت که بچه های خیلی کوچک نیز برای خود شان و منزلتی دارند و از این رو وی طرفدار دادن آزادی به کودکان در انتخاب فعالیت هایشان و همچین آموزشی خودمختاری یا استقلال به آن ها بود تا بتوانند خودشان کاری را برای خودشان انجام دهند. او کشف کرد که کودکان توانایی فوق العاده ای در تمرکز عمیق بر فعالیت هایی که به آن علاقه مند هستند و لذت می برند دارند و همچنین درک خوبی از مرتب سازی دارند.

سوال این است که آیا هر کسی می تواند محیط آموزش مونته سوری را در خانه اش فراهم آورد؟ پاسخ آن بله است و در ادامه مطلب به نحوه انجام این کار پرداخته خواهد شد.

آزادی
کودک شما نیز به آزادی جهت حرکت و کشف محیط دارد. فضایی را در خانه فراهم کنید که کودک شما بتواند به راحتی و بدون منع شدن از جانب شما بررسی کند. این فضا را تمیز و مرتب نگه دارید به گونه ای که چشم نواز، جذاب و البته ایمن باشد.

جذاب

اسباب بازی های ساده ای برای کودک فراهم کنید؛ همچنین یک تخته سرگرمی برایش درست کنید که مثلا رویش کلید خاموش روشن، زیپ، دکمه، چرخ و ... باشد. برای نمونه به تصویر زیر توجه فرمایید:

تخته های سرگرمی جهت آموزش مونته سوری کودکان

شما می توانید برای گرفتن ایده های بهتر در مورد تخته های سرگرمی کلمه "Busy Boards" را در جستجو کنید.

برای اطلاعات در زمینه دوره مونته سوری روی دکمه زیر کلیک کنید:

دوره مربیگری مونته سوری همراه با مدرک معتبر

چندین سبد جهت فعالیت های مختلف ایجاد کنید که هر کدام کاملا مرتب شده و به آسانی قابل دیدن باشند و به کودکان اجازه دهید که خودش انتخاب کند که کدام سبد را می خواهد. روش آموزش مونته سوری بر یادگیری از طریق تمامی پنج حس تاکید دارد پس مطمئن شوید فعالیت هایی که انجام می دهید این حواس را برانگیزند.

 

منظم

خانم مونته سوری اعتقاد داشت که اگر کودک نظم و ترتیب را در دنیای بیرون ببیند می تواند آن را در درون خود ایجاد کند در نتیجه محیط باید تمیز و مرتب باشد و هر چیز جای مشخصی داشته باشد. به کودکتان یاد دهید که وقتی کارش با یک وسیله تمام شد آن را سر جایش قرار دهد. تمیز و مرتب کردن را وقتی کودک شما نوپا ست برایش تبدیل به یک عادت کنید.



اندازه کودک

از چشمان کودک خود به خانه تان نگاه کنید. وسایل را در دسترس قرار دهید. قفسه های کوتاه و باز و مبلمان اندازه کودک از اصول اولیه در برپایی یک محیط مونته سوری می باشد. یک چهارپایه سبک و پله دار در کنار سینک روشویی بگذارید و مسواک، خمیردندان و صابون را در دسترس قرار دهید. همچنین غذاهای میان روز که کودک خود می تواند بخورد را در طبقه های پایین تر یخچال قرار دهید و لیوان هایی را در دسترس قرار دهید که خودشان بتوانند آب بخورند.

 

تشویق خودمختاری

خانم مونته سوری اعتقاد داشت که نیاز دارند که کارهای هدفمند انجام دهند و نه صرفا یک کار و فعالیت را به پایان رسانند. خوب است که کودکان جارو، تی و سطل کوچک داشته باشند تا بتوانند در تمیزکاری ها شرکت کنند. به کودکان یاد دهید چگونه کارهای شخصی شان را انجام دهند مثلا چگونه بینی شان را تمیز کنند، چگونه دندان هایشان را مسواک بزنند، چگونه حمام کنند و چگونه لباس شان را بپوشند(این کار را از سنین پایین به آن ها آموزش دهید). اجازه دهید در طول روز خودشان انتخاب کنند مثلا کدام لیوان را می خواهند؟ کدام لباس؟ و از این دست انتخاب ها. این کار همچنین باعث ایجاد حس استقلال در کودک نیز می شود. کنار بایستید و اجازه دهید خودشان چیزهای مختلف را امتحان کنند و فقط وقتی که واقعا نیاز است پیشنهاد کمک بدهید.


"آموزش یک فرآیند طبیعی است که توسط کودک پیش برده می شود و البته نه از طریق گوش دادن به کلمات بلکه از طریق تجربه در محیط". ماریا مونته سوری

 

 

برای اطلاعات در زمینه دوره مونته سوری روی دکمه زیر کلیک کنید:

دوره مربیگری مونته سوری همراه با مدرک معتبر