میزان خواب کودکان

یکی از عواملی که در میزان خواب کودک موٍر است محدوده سنی اوست:
 
۱ تا ۴ هفته: (۱۵ تا ۱۶ ساعت خواب در روز)
کودکان تازه متولد شده بین ۱۵ تا ۱۸ ساعت در طول روز می خوابند اما مدتی که خواب هستند ۲ الی ۴ ساعت است. از آنجایی که ساعت بدن نوزاد تازه متولد شده هنوز تنظیم نشده و درکی از شبانه روز ندارد، الگوی خوابش متناسب با گردش شب و روز نیست و در واقع اصلا الگویی ندارد.
 
۱ تا ۴ ماه: (۱۴ تا ۱۵ ساعت خواب در روز)
از ۶ هفتگی کودکتان کمی تثبيت می شود و الگوی خواب منظم تری پیدا می کند. طولانی ترین زمان خواب ۴ الی ۶ ساعت خواهد بود و معمولا در شب اتفاق می افتد و ديگر كودك در تشخيص شب و روز اشتباه نمي‌كند.  
 
۴ تا ۱۲ ماهگی: (۱۴ تا ۱۵ خواب ساعت در روز)
با اینکه تا ۱۵ ساعت خواب در روز در این سن طبیعی است، بسیازی از کودکان بزرگتر از ۱۱ ماه، فقط ۱۲ ساعت می خوابند. پایه گذاری عادت مناسب و سالم خوابیدن در این دوره اهمیت می یابد  چرا که کودک با رسیدن به این سن بیشتر اجتماعی و الگوی خوابش شبیه بزرگترها می شود.
بچه‌ها معمولا در طول روز سه بار چرت مي‌زنند. و وقتي حدودا 6 ماهه مي‌شوند اين سه نوبت چرت به دو نوبت كاهش پيدا مي‌كند. و در اين زمان يا زودتر مي‌توانند در تمام طول شب يكسره و بدون اين كه از خواب بپرند بخوابند. تثبيت زمان چرت زدن همزمان با هماهنگ شدن ساعت بيولوژيكي ك.دك اتفاق مي افتد.چرت صبحگاهي معمولا حول و حوش ساعت 9 صبح آغاز ميس‌شود. و حدودا يك ساعت طول مي‌كشد. چرت ابتداي عصر بين ظهر تا ساعت 2 بعد از ظهر آغاز شده و يكي دو ساعت طول مي‌كشد و چرت پايان بعد از ظهر ممكن است بين ساعت 3 الي 5 بعد از ظهر آغاز شود كه طول مدت اين چچرت متغير است.  
 
 
۱ تا ۳ سالگی: (۱۲ تا ۱۴ ساعت خواب در روز)
پس از آنکه کودکتان اولین سال زندگی اش را پشت سر گذاشت و به سن ۱۸ تا ۲۱ ماهگی رسید، خواب صبحش حذف می شود و فقط یک بار در طول روز می خوابد. با اینکه کودکان نوپا حداکثر به ۱۴ ساعت خواب در طول روز نیاز دارند اکثر آن ها حدودا ۱۰ ساعت می خوابند.
خیلی از کودکان در دوره ۲۱ تا ۳۶ ماهگی نیاز دارند که در روز روز یک بار بخوابند و مدت زمان خواب آن ها بین ۱ تا ۳ ساعت و نیم طول می کشد. آن ها معمولا ساعت ۷ تا ۹ شب به رختخواب می روند و صبح ساعت ۶ الی ۸ بیدار می شوند.
 
۳ تا ۶ سالی: (۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب در روز)
کودکان در این سن معمولا بین ساعت ۷ تا ۹ شب به رختخواب می روند و بین ساعت ۶ تا ۸ صبح بیدار می شوند مثل زمانی که ۳ ساله بودند. در سه سالگی اغلب کودکان هنوز در طول روز می خوابند در حالیکه در ۵ سالگی اغلب نمی خوابند و به مرور مدت زمان خواب روزانه کوتاه تر می شود.معمولا بعد از 3 سالگي اختلالات جديد مربوط به خواب در كودك ظاهر نمي‌شوند.
 
۷ تا ۱۲ سالگی: (۱۰ تا ۱۱ ساعت خواب در روز)
در این دوره سنی با وجود مدرسه و فعالیت های اجتماعی، زمان خواب به تاخیر می افتد و بین ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰ شب تغییر می کند. همچنین مدت زمان خوابیدن نیز متفاوت خواهد بود ولی در سن ۹ تا ۱۲ سالگی، کودکان به طور متوسط ۹ ساعت می خوابند.

مترجم: آزاده مبشر