نحوه رشد کودک شش ماهگی تا 15 ماهگی

نحوه رشد
بچه‌ها در اين سن وقتي حال‌شان خوب باشد خوشحال هستند و به راحتي لبخند مي‌زنند و مي‌خندند. بچه‌ها تقريبا تا 8 ماهگي با همه دوست مي‌شوند. حول و حوش 8 ماهگي نياز دارند براي شناختن افراد دور و برشان وقت بگذارند. آ»‌ها را هول نكنيد.

نحوه یادگیری
بچه‌ها در اين سن شروع مي‌كنند به حركت كردن و كشف دنياي اطراف‌شان. بچه‌ها در سنين مختلفي راه رفتن را ياد مي‌گيرند. هر بچه‌اي با بقيه‌ي بچه‌ها تفاوت دارد. آن‌ها با لمس كردن اشياء و گذاشتن آن‌ها در دهان‌شان ياد مي‌گيرند. خانه‌تان را به مكان امني براي ايدگيري بچه‌تان تبديل كنيد. اگر بيش از حد به بچه نه بگوييد جلوي يادگيري او را مي‌گيريد.


میزان رشد کودک از لحاظ هوش زبانی، فضایی، منطقی/ریاضی، حرکتی بدن، موسیقی و اجتماعی نیز به شرح زیر است:

۱.هوش زبانی
- میزان پیشرفت:
قبل از اینکه شروع به صحبت کنند، حرف ها را می فهمند. همیشه با کودکتان حرف بزنید. بچه ها صداهای مختلفی از خود در می آورند و حرف های نامفهومی می زنند. کودک شما در حال تمرین سخن گفتن است. وقتی کودکتان شروع به سخن گفتن می کند ممکن است کلمات را با زبان بچه گانه بگوید مثلا به جای آره بگوید آده. به اون نشان دهید که شما از سخن گفت او خوشحالید جالب است گاهی بعضی از کلمات کودکتان را استفاده کنید اما برای کودکتان بهتر است که تلفظ درست کلمات را بشنوند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
وقتی کودکتان صداهای نامفهوم از خودش در می آورد به او پاسخ دهید.سعی کنید صدایش را تقلید کنید این کار کمک می کند که اون صحبت کردن را یاد بگیرد. با اشاره به اشیاء و گفتن نامشان به کودکتان کمک کنید که حرف زدن را بیاموزد.
براي فرزندتان يك آلبوم مخصوص درست كنيد. عكس‌هاي خانوادگي را روي دو طرف تكه‌ها مقوا بچسبانيد. هر عكس را داخل يك نايلن كوچك بگذاريد. سر باز نايلن‌ها همه به يك طرف باشد. آن‌ها را منگنه كنيد و روي منگنه نوار چسب بچسبانيد. از اين آلبوم براي صحبت كردن درباره‌ي خانواده‌ي بچه استفاده كنيد.

۲.هوش فضایی
- میزان پیشرفت :
در اين زمان بچه‌ها شروع مي‌كنند به يادگيري تفاوت ميان اشكال، اندازه‌ها و رنگ‌ها.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
بچه‌ها در اين سن به پر و خالي كردن علاقه دارند. يك كشو از آشپزخانه را به فرزندتان اختصاص بدهيد. يكي از كشوهاي پايين را از فنجان‌ها، كاشه‌ها و قاشق هاي پلاستيكي و ديگر اشيائي كه خطري براي بچه ايجاد نمي‌كنند پر كنيد.


۳.هوش منطقی/ریاضی
- میزان پیشرفت :
ین ۶ تا ۰ ماهگی کودکان "تداوم شی"، مدت زمانی که چیزی را به خاطر می آورند، در کودکان بهتر می شود یعنی کودکتان می تواند تصویر چیزی که در محدوده دیدش نیست را به خاطر بیاورد. اين آغاز تفكر عيني است. تفكري كه براي بازي كردن و درك سمبل ها به كار مي‌رود.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
یک بازی ساده بگرد و پیدا کند انجام دهید. پشت مبل پنهان شوید البته بخشی از بدنتان بیرون باشد که دیده شود و بگویید من کجام؟ من اینجام! خیلی زود کودکتان شروع می کند که پیدایتان کند


۴.هوش حرکتی بدن
- میزان پیشرفت :
در ۶ ماهگی اکثر بچه ها می توانند به پشت یا به رو بغلتند. بچه ها پس از غلتیدن یاد می گیرند که بشینند. بعضی از بچه ها از غلتیدن برای جا به جا شدن و رفتن به سمت چیزی استفاده می کنند مراقب باشید که محل بازی شان جای امنی باشد.
بین ۶ تا ۹ ماهگی بچه ها علاقه دارند بالا و پایین بپرند و به اشیاء ضربه بزنند این کار کمک می کند تا عضلاتشان را برای راه رفتن قوی و آماده کنند
ممکن است بچه هابین ۶ تا ۱۲ ماه شروع به چهار دسته و پا راه رفتن کنند و این کار را اکثرا با تلاش برای گرفتن چیزی که در دسترس شان نیس شروع می کنند. بچه ها زمان زیادی برای بازی روی زمین نیاز دارند آنها نیاز دارند که حرکت همزمان دست ها و پاهایشان را تمرین کنند.
بعضی از بچه ها هرگز یاد نمی گیرند که چهار دست و پا راه بروند آنها به روش های دیگری خودشان را جا به جا می کنند و یاد می گیرند که راه بروند و این مسئله نشان دهند مشکلی نیست بچه ها با هم فرق دارند.
بچه ها خیلی زود یاد می گیرند که از پله ها چهار دست و پا بالا بروند و عاشق این کار هستند. باید به کودکتان یاد بدهید که روی شکمش به به سمت عقب بیاید. وقتی بزرگترها مراقب بچه ها نیستند باید پله ها بسته شوند
بايد به بچه ياد بدهيد كه روي شكمش بخزد يا چهار دست و پا راه برود. و وقتي بزرگ‌ترها در كنار بچه نيستند راه‌پله‌ها بايد مسدود شوند.
از ۶ ماهگی بچه ها از انگشتانشان برای کشیدن اجسام به سمت خودشان استفاده می کنند. در ۷ ماهگی انگشتانشان را از هم جدا می کنند و در ۸ ماهگی می توانند انگشت اشاره و شست شان را برای بلند کردن چیزهای کوچک و گذاشتن آنها در دهانشان استفاده کنند. مراقب باشید! بچه ها می توانند هر چیزی را که به اندازه رول دستمال کاغذی باشد را در دهانشان فرو کنند
مراقب باشيد بچه‌ها ممكن است در اثر قورت دادن هر چيزي كه قطر آن به اندازه‌ي قطر رول دستمال توالت باشد خفه شوند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
نیازی که به کودکتان غلت زدن را یاد دهید فقط برایش جای تمیزی روی زمین آماده کنید.می توانید پشت کودکاتان بالش بگذارید تا نسشتن را تمرین کند یا پاهایتان را ضربدری روی هم بگذارید و کودکتان را بین پاهایتان بگذارید در حالی که پشتش به شما تکیه داده شده است
دستان کودکتان را بگیرید و بگذارید روی تخت تان بپرد. وسایلی هم وجود دارند که می تواند به ساختن عضلات کودکتان برای راه رفتن کمک کند اما بچه ها همیشه بدون نیاز به این گونه وسایل یاد گرفتند که راه بروند از این قبیل وسایل استفاده نکنید.
کودکتان را روی فرش تمیزی بگذارید و چند عدد اسباب بازی کمی آن طرف تر بگذارید تا یاد بگیرد که چهار دست و پا راه برود. این کار را انجام دهید با بازوهایش قوی شودکودکتان را به پشت روی تخت تان بخوابانید و نشانش دهید چطور می تواند چیزی را با کشیدن دستانش بگیرد. چیزی را به مدت چند ثانیه در دسترسش نگه دارید سپس آن را دور کند.
یک مجموعه از زیرانداز های مختلف تهیه کنید مثلا قالی، گلیم و ... و هر بار یکی از آنها را زیر پای کودکتان بگذارید تا روی آن حرکت کند تا جنس های مختلف را حس کند
بالشتک های مبل گزینه خوبی برای تمرین چهار دست و پا راه رفتن هستند. آنها را روی زمین بگذارید و کمک کنید کودکتان یاد بگیرد چگونه از آن ها بالا برود یا پایین بیاید
کودکان از هر شی دم دست شان برای ایستادن کمک می گیرند. مطمئن شوید اشیایی که در اطرافشان هست ثابت و محکم هستند.
به کودکتان کتاب دهید تا ورق بزند. ورق زدن کتاب کمک می کند تا از انگشتانش استفاده کند.
در يك قوطي خالي فيلم عكاسي چند عدد برشتوك بگذاريد و آن را روي صندلي مخصوص بچه سر ميز قرار بدهيد. و به او نشان بدهيد كه چطور برشتوك‌ها را داخل قوطي فليم مي‌گذاريد.
کمک کنید که کودک تان رختن مایعات را یاد بگیرد. یک ظرف آب، چند قاشق و فنجان و پارچ در اختیارش بگذارید و اجازه دهید بازی کند.

۵.هوش موسیقی
- میزان پیشرفت :
موسیقی به کودکان کمک می کند که حرف زدن را یاد بگیرند. اگر زیاد آواز بخوانید کودکتان از مشا یاد می گیرد. موسیقی و قافبه کلمات کمک می کند که کودک راحت رت به خاطر بیاورد. خیلی زود می بینید که کودکتان آواز می خواند یا بخش هایی از شعرهایی که شما به او یاد دادید را می خواند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
ترانه‌هاي كودكانه براي اين سن مناسب هستند. نیاز نیست که کودکتان هر کلمه را بفهمد. ریتم و قافیه کلمات به اون یاد می دهد که زبان سرگرمی جالبی ست. از يك كتابفروش بخواهيد كه كتاب‌هايي را كه در آن‌ها ترانه‌هاي كودكانه وجود دارد به شما معرفي كند.

۶.هوش اجتماعی
- میزان پیشرفت :
در حدودا ۸ ماهگی، خیلی از بچه ها از چهره های جدید هراسانند. به این مسئله "ترس از غریبه" می گویند. کودکتان را مجبور نکنید که به سمت غریبه ها برود(حتی مادربزرگش!) اجازه دهید آرام آرام با آنها گرم بگیرد.
بچه ها در این سن نمی دانند که چطور با دیگران شریک شوند و ممکن است اسباب بازی بقیه بچه ها را بقاپند. آنها هنوز احساسات را درک نمی کنند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
از یکی از آشنایان دورتان بخواهید که یک داستان مورد علاقه کودکتان را روی یک نوار صوتی با صدای خودش ضبط کند. این کار روشی است برای اینکه کودکتان حتی کسانی که از او دور هستند را هم بشناسد.
کودکتان را رو به روی خودتان بنشانید یک اسباب بازی به اون بدهید و بگویید "بفرمایید". سپس دستتان را دراز کنید، لبخند بزنید و بگویید "لطفا آن را به من بده". اگه اسباب بازی را به شما نداد به آرامی از دستش بگیرید و بگویید "متشکرم" و ببینید آیا می توانید کاری کنید که کودکتان این را تکرار کند.