پرسش و پاسخ با متخصص نوزاد و کودکان

در این مقاله مجموعه‌ای از پرسش‌های شما که توسط خانم دکتر ریحانه برکتین متخصص نوزادان و کودکان پاسخ داده شده را آورده‌ایم.

سوال: نوزاد ۳ روزه‌ای دارم که سینه‌های او متورم و برجسته است، آیا باید بوسیله دوشیدن آن را به صورت طبیعی برگرداند؟

جواب: پستان های نوزاد گاهی به دلیل عبور هورمون های مادر از جفت (در زمان جنینی) دچار سفتی و یا بزرگی و تورم می‌شود که معمولا پس از چند روز تا چند هفته با قطع ورود این هورمون‌ها به طور خود به خودی بهبود می‌یابند؛ لازم است دقت نمایید به هیچ وجه دستکاری و تحریک و یا دوشیده نشود، زیرا خطر به وجود آمدن عفونت وجود دارد، لازم است دقت شود اگر پوست این ناحیه تغییر رنگ پیدا کرده و یا متورم و قرمز رنگ شود باید به صورت اورژانسی توسط متخصص کودکان ویزیت شود.

 

سوال: شیرخوار سه ماهه‌ای دارم که اغلب سکسکه می‌کند، علت سکسکه چیست و چه باید کرد ؟

جواب: علت سکسکه در کودکان تحریک عضله دیافراگم شکم است که معمولا بدلیل نفخ یا اتساع شکم بوجود می‌آید، اگر سکسکه بیش از حد اتفاق می‌افتد،باید شیر را به حجم کم با دفعات بیشتر به او داده و پس از مصرف شیر به کودک کمک کنید تا باد گلوی کودک خارج شود.

البته باید دقت نمود اگر سکسکه با حالات دیگری مثل استفراغ مکرر یا … همراه باشد؛ لازم است جهت معاینه به پزشک مراجعه نمایید.

 

سوال: با سلام، لطفا بفرمایید آیا لازم است برای رشد بهتر موی سر بچه‌ها، در سن دو سالگی موی سر آنها اصلاح شود ؟ و اگر لازم است، به وسیله‌ی تیغ و یا ماشین باید اصلاح صورت بگیرد ؟ متشکرم.

جواب: تراشیدن موی کودکان هیچ تاثیری در رشد موها نداشته و گاهی نیز به ریشه‌ی مو آسیب می‌رساند، این تصور که تراشیدن موی سر کودک موجب رشد بیشتر موها در بزرگسالی می‌شود، کاملا غلط است. هیچ فرقی نمی‌کند که موی کودک برای اولین بار در چه سنی کوتاه شود. نوزادان پس از تولد، دارای مویی هستند که به آن موی لانوگو می‌گویند.
۳ تا ۴ ماه پس از تولد موی لانوگو که مویی نازک و ظریف است، میریزد و به جای آن مویی کرک مانند به نام ولوس رشد می‌کند. با گذشت زمان موی ولوس در قسمت سر به موهای ضخیم تری به نام ترمینال تبدیل می‌شود، اما در قسمت‌های دیگر بدن باقی می‌ماند، بنابر این در مورد موی سر کودک، لانوگوها یا موهای داخل رحمی در هر حال میریزند. اصلاح و تراشیدن مو تاثیری در روند افزایش مو، ضخیم شدن مو، پرپشتی و جلوگیری از ریزش مو ندارد.

 

سوال: کودک 3 ساله‌ای دارم که هنگام سوار شدن در ماشین دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شود. برای پیشگیری از این حالت چه کاری می‌توانم انجام دهم ؟

جواب: به نظر می‌رسد این بیماری در اثر اختلال در سیستم تعادلی در گوش می‌باشد که در اثر حرکت به وجود می‌آید و با بعضی اقدامات ساده می‌توان آن را کاهش داد.

در صورتی که با ماشین حرکت می‌کنید:
۱. با باز کردن یکی از شیشه‌های ماشین به برقراری جریان هوا کمک کنید.
۲. هوای ماشین را طوری تنظیم کنید که زیاد گرم نباشد.
۳. در طی سفر، کودک خود را آرام نگه داشته و کمک کنید به راحتی بتواند استراحت کند.
۴. در طول مسافرت اجازه ندهید کودکتان پُرخوری کند و بخصوص قبل از سفر از مصرف غذاهای چرب یا نوشابه اجتناب کنید.
۵. قبل از سفر مانع هیجان زیاد کودک خوب بشوید.

در صورتی که با هواپیما مسافرت می‌کنید:
۱. با انجام بازی‌های سرگرم کننده آن‌ها را سرگرم کنید.
۲. در مورد نوزادان هنگام بلند شدن هواپیما به آنها شیر بدهید.
۳. برای پیشگیری از گوش درد هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما کودک خود را وادار کنید چیزی بخورد یا بمکد.

در صورتی که فکر می‌کنید علائم بیماری در کودکتان شدید است قبل از سفر با مشورت پزشک می‌توانید از بعضی از داروها کمک بگیرید.

 

سوال: پسری پنج ساله دارم که چند روزی او را در منزل خواهرم گذاشتم. خواهرم متوجه شد او دختر خاله اش را به داخل کمد برده و از او می‌خواهد شلوارش را پایین بیاورد و حتی برایش توضیح می‌دهد که خوشت می‌آید. لطفا اگر امکان دارد، من را راهنمایی کنید.

جواب: معمولا سن پنج سالگی سنی است که کودکان در این سن متوجه اندام‌های جنسی می‌شوند و طبیعتا در این باره کنجکاوند. آن‌ها در این سن بیشتر نسبت به اندام‌های جنسی خود کنجکاوی نشان می‌دهند، ولی اگر متوجه تفاوت اندام های جنسی بشوند، در این باره هم کنجکاو خواهند شد که اندام جنس مخالف چگونه است. معمولا این دوران به زودی سپری می‌شود و کار والدین باید این باشد که کودک را زیر سوال نبرند و کنجکاوی او را با تحقیر یا توهین جواب ندهند و جواب‌های کوتاه و شفاف بدهند. همچنین اگر لازم بود حواس کودک را پرت کنند و مثلا با بازی کردن کاری کنند که او به خود اندام‌های جنسی اش چندان توجه نکند تا این دوران بگذرد. کودکان وقتی به آمادگی و دبستان بروند، اغلب ذهنشان به سمت یادگیری معطوف می‌شود و دیگر تا نوجوانی چندان به جسم خود توجه نخواهند کرد. اگر از نظر شما جمله‌ای که پسرتان به دخترخاله اش گفته و معنای لذت می‌دهد عجیب است، توجه داشته باشید که آیا ممکن است در منزل شما گفتگوی جنسی به گوشش رسیده باشد ؟ یا فیلمی در این زمینه دیده باشد؟ اگر بله، در این صورت او را برای گرفتن راهنمایی بیشتر نزد روانشناس کودک ببرید.

 

لطفا سوالات خود را در بخش نظرات همین پست مطرح نمایید تا در پست بعدی به آن‌ها پاسخ داده شود، با تشکر.

 

منبع: مجله کودک سالم