چگونه کتاب خواندن را برای بچه ها جذاب کنیم

کتاب خواندن را به صورت یک تفریح برای کودکان در بیاورید. به داستان ها و شخصیت های مورد علاقه شان واقعیت ببخشید و ببینید که چطور به کتاب خواندن علاقه مند می وشند.

۱.مانند برخی شخصیت های داستان لباس بپوشید
نه تنها داستان خواندن در موزد شاهزاده خانم ها و قهرمانان جالب است بلکه لباس پوشیدن مثل آن شخصیت ها هم جذاب است. همه اعضای خانواده مثل شخصیت های کتابی که می خواندی لباس بپوشید. مثلا اگر شخصیت داستان تان نیاز به شنل قرمز دارد می توانید از یک ملحفه قرمز رنگ به عنوان شنل استفاده کنید و اگر می خواهید یک گرگ شوید از یک حوله خاکستری رنگ استفاده کنید و ...
۲. داستان کتاب راب بازی کنید
کودکان از تکرار لذت می برند و اغلب می بینید که دوست دارند یک کتاب را چندین بار برایشان بخوانید. حال که مانند شخصیت های داستان لباس پوشیدید، داستان کتاب را بازی کنید.
اگر بازی شما دقیقا عین کتاب نیست اشکالی ندارد. اجازه دهید که بچه ها از تخیل شان برای پیش بردن روند داستان استفاده کنند تا بفهمید که چطور داستان را تفسیر می کنند.
۳. نوبتی بخوانید
با فرزندتان روی تخت بنشینید و نوبتی کتاب را بخوانید. کودکانی که تازه شروع به خواندن می کنند علاقه زیادی دارند که بخشی از خواندن کتاب بر عهده آن ها باشد ولی هنوز آمادگی لازم برای خواندن کل آن را ندارند پس نوبتی این کار را انجام دهید. اجازه دهید کلماتی که اون می داند را خودش بخواند و کلماتی که نیم داند را شما برایش بخوانید. آرام بخوانید و به کلمات اشاره کنید تا هنگام خواندن چیز جدید یاد بگیرد. ولی اگر فرزندتان بزرگتر است و می تواند به راحتی بخواند می توانید هر صفحه از کتاب را نوبتی بخوانید.
۴.از روی تصاویر داستان را تعریف کنید
خواندن کتاب را با هنر همراه کنید. این بار داستان را یک بار با ایجاد تصاویر مرور کنید. چون این روش نیازی به کلمات ندارد فعالیت خیلی خوبی برای کودکان است. آنها از حافظه شان کمک می گیرند که داستان را به خاطر بیاورند و از خلاقیت شان استفاده می کنند تا کلمات را با تصاویر نشان دهند.
۵. برای یک روز یکی از شخصیت های کتاب باشید
نام شخصیت های داستان را روی کاغذ بنویسید.. نیازی نیست همه شخصیت ها از یک کتاب باشند.
هر کسی یک نام را بر میدارد و باید تا انتهای آن روز نقش آن شخصیت را بازی کند.
۶.محل اختصاصی کتاب داشته باشید
به کتاب ها بها دهید و برایشان یک جای مخصوص در خانه ایجاد کنید. مثلا یک گوشه از خانه را به کتاب ها اختصاصی دهید یا به کمک صندلی و ملحفه یک غار کوچک درست کنید. این محل می تواند هر جای آرام از خانه باشد که کودک با کتاب هایش به آنجا برود و سرگرم شود
۷.زیر پتو بروید
با فرزندتان زیر پتو بروید. یک چراغ قوه هم با خودتان ببرید و همانجا کتاب بخوانید. نیازی نیست حتما شب شده باشد.
۸.کتاب خودتان را بنویسید
کودکان داستان سرایان قهاری هستند. بگذارید از تخیلشان استفاده کنند وقتی که با هم کتاب می نویسید. می توانید تصاویر را بکشید و به کتابتان بچسبانید یا از عکس هایی که فرزندتان با دوربین عکاسی می گیرد استفاده کنید. کلماتی که یاز دارید را تایپ کرده و چاپ کنید سپس تصاویری که حاضر کردید را به کتاب دست ساختن تان بچسبانید
۹.هر هفته به کتابخانه بروید
هر هفته به کتابخانه بروید تا کتاب های جدیدی برای کودکتان بگیرید
تعداد کمتری کتاب بردارید تا بتوانید کتاب هایی را که گرفتید چندین بار در طول هفته برای کودکتان بخوانید. اجازه دهید خودش کتاب هایی که دوست دارد بواند را انتخاب کند.
۱۰.کتاب خواندن را به صورت یک فعالیت روزانه در بیاورید
خواندن فقط یک سرگرمی نیست بلکه بخشی از زندگی روزانه ماست. هر روز زمانی از فعالیت شان را به کتاب خواندن اختصاص دهید. در این زمان شما و کودکتان می توانید با هم کتاب بخوانید یا خودتان جا کتاب بخوانید.