کودکان از لحظه ای که بدنیا می آیند بسیار ناتوانند، درک کمی از دنیا دارند. آن ها صداها را می شنوند ولی به خوبی نمی بینند و از توانایی های بسیار محدودی برخوردار هستند. البته این موجود ظریف و ناتوان بسیار سریع و در مدت چند ماه توانایی های قابل توجهی پیدا می کند، خوب می بیند و می تواند حرکت کند، بایستد، بالا برود و...

این توانائیها و هیجان کشف جهان بیرونی برای او اینقدر جذاب است که کودک را وا می دارد که حرکت کند و خود را به هر جسم و شی جدیدی برساند، با تکیه به جایگاهی می تواند بایستد و خود را بالا بکشد. او درک و شناخت اولیه از اجسام را با لمس و گاهی با بردن اشیاء به سوی دهانش آغاز می کند.

این موجود شگفت انگیز و کنجکاو که روز به روز توانمندتر می شود، هیجان کشف دنیا او را احاطه می کند و متاسفانه نه درکی از خود دارد و نه آنقدر توانمند است که بتواند کاملاً بر خود متکی باشد. پاهای کوچک او توان ایستادن برای مدت کوتاهی را دارند، کف پاهای او هنوز برای ایستادن و راه رفتن آماده نیست برای همین بر روی راه رفتنش کنترل کامل ندارد و در طول مدت کوتاهی می افتد. از طرف دیگر چون در این دوره سنی کشف اشیاء برای او از طریق لمس و به دهان بردن شروع می شود، امکان قورت دادن و یا حتی خفگی به علت بلعیدن اشیاء ریز وجود دارد.

کودک رشد می کند و تواناتر می شود و البته که احتمال بروز خطرات از دسته و گونه ای دیگر برای او بیشتر خواهد شد.

احتمال وقوع خطر همواره چون هاله ای کودکان را در بر گرفته است، این نکته به این معنا نیست که باید کودکان را محدود کنیم و یا مانند پرنده ای پر و بال بسته در گوشه ای نگهشان داریم. بازی، حرکت و فعالیت شغل کودک است. کودک هر چه بیشتر بازی کند، لمس کند و بدود، دنیا را بهتر می شناسد و جهان بینی او بهتر و کاملتر شکل می شود.

اینجاست که وظیفه ما به عنوان مادر و پدر و یا صاحبان محیط های مرتبط با کودک پر رنگ تر می شود. باید محیط فعالیتشان  را برای آنها ایمن کنیم. هاله خطر اطرافشان را هر چه بیشتر کم رنگ کنیم، محیط زندگی آنها را ایمن کنیم و بگذاریم در نهایت آرامش و ایمنی جهان خود را کشف کنند و از کودکی خود لذت ببرند.

در کشور آمریکا هر ساله حدود 200،000 کودک در زمین های بازی آسیب می بینند که یک چهارم آن ناشی از تجهیزات معیوب  آن ها است  و بیش از نیمی از حوادث در اثر برخورد با گوشه های تیز و افتادن  بر روی این سطوح خشن به وجود می آید.

اگر چه که همیشه  والدین و مربیان می بایستی کودک را کنترل و نظارت نمایند ولی بسیاری از اوقات وجود تجهیزات ناسالم به کودکانمان آسیب می رساند.

در چنین مواقعی چه باید کرد؟ آیا باید به سراغ یک زمین بازی جدید برویم یا همان زمین بازی را مورد ارزیابی قرار دهیم؟

  1. بروی وسایل بازی نقاط برجسته ، گوشه ها و لبه های تیزی وجود دارند که باعث برش و یا سوراخ شدن پوست کودکان می شوند.   
  2. این گوشه های تیز باید از بین بروند و حذف شوند و لبه های فلزی باید با استفاده از محافظ های مخصوص و تجهیزات ایمنی  محافظت شوند. همچنین باید دقت شود که سطوح چوبی باید صاف و بدون تراشه باشند.
  3.  توجه داشته باشید آن دسته از وسایل بازی که  دارای سطوح فلزی می باشند در روزهای گرم و آفتابی باعث سوختگی پوست کودکانمان می شوند.
  4. بعضی از زمین های بازی دارای سطوحی هستند که میله های فلزی آن را احاطه کرده است و اغلب این میله ها با فواصلی در کنار هم قرار گرفته اند . این مکان ها برای سر و یا پای کودکانمان خطرناک است . فضای بین میله ها نباید بیش از حد زیاد باشد که سر کودکان درحین بازی در آن گیر کند و گرفتار شود و یا بیش از حد کوچک باشد که پایشان در بین آن گیر کند. بنابراین میله های فلزی،   یا باید با فاصله نسبتا زیاد از هم و یا بسیار نزدیک به هم قرار بگیرند.
  5. به لبه های جدول که معمولاً در کنار محوطه محل های بازی هستند بسیار توجه کنید . سنگ های بزرگ و تیز و ریشه های درخت که از زمین بیرون زده اند حتما باید از محوطه بازی جمع آوری گردد.
  6. لوازم و تجهیزاتی که به صورت محکم به زمین متصل نشده باشند ، ایمنی مکان بازی کودک را کاهش می دهد مانند دستگیره ها، نرده ها، پله سرسره ها ، نردبان ها و الا کلنگ ها ....
  7.  بعضی سطوح بیش از حد سخت هستند . اگر کودک از هر ارتفاعی روی این سطوح سقوط کند  اعضای بدن او ضربه خورده و یا در آن شکستگی ایجاد می شود و حتی در موارد بسیاری باعث ضربه به سر می گردد.

در چنین فضاهایی توصیه می شود از موادی که ضربه گیر هستند استفاده شود. این مواد اغلب از خرده چوب ،مواد کائوچو و یا  پلاستیک تشکیل شده اند.

محل های بازی ایمن شده همراه با نظارت یزرگترها احتمال اتفاق های ناگوار را تا حد زیادی کاهش می دهد.

ایمنی در مهد کودک ها, اتاق های بازی و محل های نگهداری کودک نه تنها اهمیت فوق العاده ای دارد بلکه یک ضرورت به حساب می آید.کودکان در این مکانها ساعاتی از بهترین و شادترین لحظات زندگی خود را سپری می کنند.

جهت درخواست ایمن سازی مهدکودک یا خانه بازی یا هر محیطی که کودکان در آن فعالیت دارند با شماره 77278756 یا 09391185025 تماس بگیرید