آموزش نقاشی به کودکان - روش های جدید

آموزش نقاشی به کودکان - روش های جدید

در این مطلب قصد داریم تا نحوه آموزش دادن نقاشی به کودکان از 12 ماهگی تا 4 سالگی را به شما آموزش دهید، ابتدا از آموزش نقاشی به کودکان 4 ساله شروع می‌کنیم و سپس به 12 ماهگی کودک می‌رسیم.

 

 

پیش از این که مطالعه این مقاله را آغاز کنید، برای شما یک پیشنهاد خیلی خوب داریم، ابتدا روی این لینک  کلیک کنید و مقاله تحلیل نقاشی کودک  را مطالعه کنید، اطلاعات بسیار حامعی در مورد این که چطور به کودک خود نقاشی را یاد بدهید کسب خواهید کرد، پس از مطالعه آن مقاله، حتما مقالات زیر را هم مطالعه کنید:

خودت و نقاشی کن!

راه هایی جهت تشویق کودکان به نقاشی کشیدن


 اگر روی لینک‌های بالا کلیک کردید و آن مطالب را هم خواندید حالا وقتش رسیده که مطلب این صفحه را مطالعه کنید، پس برویم سراغ ادامه مطلب:

یادگرفتن نقاشی در عین حال که یک فعالیت تفریحی است، آموزشی نیز می باشد و کمک می کند که کودک مهارت های حرکتی ظریف (حركاتي كه مستلزم هماهنگي عضلات به هنگام انجام اعمال دقيق و ظريف است) و مهارت های تفکر خلاقانه خود را تقویت کند. از آنجاییکه مهارت های حرکتی ظریف کودک در سال اول زندگی اش پیشرفت می کند، احتمالا آن ها می توانند در 12 ماهگی یک ماژیک یا مداد را در دست بگیرند و نقاشی بکشند ولی اگر کودک شما این توانایی را دیرتر به دست آورد نیز مشکلی نیست چراکه کودکان با روند متفاوتی رشد می کنند.

نقاشی کشیدن یکی از مهارت های مهمی است که بهتر است کودک شما در سنین پایین یاد بگیرد و به کودک تان کمک می کند که مهارت های تفکر خلاقانه، خواندن، نوشتن و حتی ریاضایت را تقویت کند. شما باید به کودکتان کمک کنید تا مهارت هایش را تقویت کند اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که گاهی باید به آنها اجازه دهید بدون هیچ محدودیت و کنترلی هر ؛آنچه که دوست دارند را نقاشی کنند. آموزش به کودک مهم است پس بهتر است آن را به کاری جذاب و لذت بخش تبدیلش کنید و نه یک کار اجباری.

 


 آموزش نقاشی به کودک 3 تا 4 ساله

در این سن کودک 4 ساله می توانید از کودکتان بخواهید که شکل های اولیه مثل دایره، مثلث و مربع را نقاشی کند. ابتدا خودتان آن شکل را بکشید سپس از کودکتان بخواهید که آن را کپی کند. به زودی کودکتان یاد می گیرد که چگونه به تنهایی بدون کمک و راهنمایی شما این شکل ها را بکشد. شما می توانید نقاشی کشیدن را با آموزش ترکیب کنید مثلا از کودک تان بخواهید تعداد گوشه های هر شکل را بشمارد و به این ترتیب شمارش را با کودک تان تمرین کنید. کودکتان از رنگ کردن شکل هایی که با هم کشیدید لذت خواهد برد. همچنین در این سن برخی از کودکان می توانند بعضی از حروف الفبا را نیز بکشند یا بنویسند. معمولا در این سن کودکان  در کشیدن تصویر افراد دقیق هستند در نتیجه شما می توانید با کشیدن تصویر یک آدمک ساده شروع کنید و کودکتان به مرور جزئیات آن را کامل کند.

توجه داشته باشید که نکاتی که در بالا ذکر شد تنها در جهت پیشنهاد راه هایی برای آموزش نقاشی است و شما می توانید با استفاده از ایده و خلاقیت خود راه های دیگری را نیز امتحان کنید و موفق شوید. در صورتی که تجربه ای دارید می توانید آن را در بخش نظرات با سایر والدین به اشتراک بگذارید.

 

 این مطلب را از دست ندهید: خودت و نقاشی کن!

 

 آموزش نقاشی به کودک 31 تا 36 ماهه

زمانی که کودکتان 2 و نیم ساله شد می تواند به راحتی مداد را در دست بگیرد. کودکان در این سن می توانند زاویه هایی مثل عدد " ۷" را بکشند که بسیار سخت از کشیدن یک خط صاف است. همچنین کودک شما توانایی کشیدن اشکال دایره ای را نیز خواهد داشت و حتی ممکن است بتواند برخی حروف را نیز بنویسد اما اگر کودکتان در این سطح نیست ناراحت و نگران نباشید؛ صبر کنید تا زمانی که خودشان آمادگی اش را داشته باشند و این کار برایشان جذاب و هیجان انگیز باشد. کودک شما در زمان مناسب خود نقاشی کشیدن را شروع و پیشرفت خواهد کرد پس جای هیچ گونه نگرانی نیست. از کودکتان بخواهید که در مورد هر خطی در نقاشی اش توضیح دهد، ممکن است از نظر شما یک خط یا انحنای ساده باشد ولی از نظر آنها معنای زیادی داشته باشد.

در این سن کودکتان زمان بیشتری صرف نقاشی کشیدن می کند فقط حواس تان به کودکتان باشد تا این کار را روی دیوار خانه و مبلمان و هر چیزی که می تواند به عنوان صفحه نقاشی استفاده کند، انجام ندهد!

 

 این مطلب را از دست ندهید: راه هایی جهت تشویق کودکان به نقاشی کشیدن

 

 آموزش نقاشی به کودک 12 تا 30 ماهه

تعدادی ماژیک و کاغذ آماده کنید و با کودکتان توضیح دهید که می خواهید با او نقاشی بکشید. یک خط بکشید و از کودکتان بخواهید یک رنگ را انتخاب کند و از جایی که شما خط را به پایان رساندید ادامه دهد. از کودکتان بخواهید هنگام انتخاب هر رنگ، نام آن را بلند بگوید؛ وقتی نوبت شما شد نیز همین کار را انجام دهید.به صورت نوبتی این کار را انجام دهید و خط های مستقیم و منحنی بکشید تا جایی که کاغذ پر از خط های شما شود. حالا می توانید شکل هایی که از خط های به هم چسبیده شما ایجاد شده را رنگ کنید و اگر شکل واضحی یافتید نامش را بلند بگویید.

اگر کودک شما می تواند در این سن خطوط عمودی یا افقی بکشد او را بسیار تشویق کنید. نقاشی کشیدن با مداد یا ماژیک مهارت های حرکتی ظریف، قدرت بینایی و خلاقیت کودک و همچنین اعتماد به نفس او را تقویت می کند. همیشه در مورد تصویری که همراه با کودکتان می کشید با او صحبت کنید و پس از اتمام کار آن را جایی آویزان کنید تا هم شما و هم کودکتان از دیدن آن لذت ببرید.

توجه داشته باشید که کودکان نارس زمان بیشتری نیاز دارند تا به این مرحله برسند. همچنین بسیاری از کودکان تا قبل از سن 15 یا 16 ماهگی شروع به نقاشی (خط خطی کردن) نمی کنند اما وقتی که شروع کردند پیشرفت خوبی دارند.

 

 پیشنهاد می‌کنم مطالب زیر را هم مطالعه کنید چون حتما به موضوع آموزش نقاشی به کودکان علاقه دارید:

- خودت و نقاشی کن!

- نقاشی همراه با تاب بازی در مهدکودک و خانه

- راه هایی جهت تشویق کودکان به نقاشی کشیدن

- کارگاه تفسیر نقاشی کودک (آزمون آدمک و آدمک رنگین)

- تحلیل نقاشی کودک

کانال تلگرام مهدیاب

تا کنون 6 نظر ثبت شده است (شما هم نظر خود را ثبت کنید)

  1. سلام. اداره بهزیستی یک فراخوان در رابطه با تاسیس مهدکودک خصوصی زده. من تماس گرفتم و گفتم که مدرک موسس مهدکودک را دارم ولی رشته تحصیلیم مدیریت هست و رشته تحصیلی دوستم که میخواستم به عنوان مسئول فنی معرفی کنم علوم تربیتی هست به من گفتن که چون رشته من مرتبط نیست نمیتوانم مهدکودک تاسیس کنم. پس من با این مدرک موسس مهد ک از اداره بهزیستی و جهاد دانشگاهی گرفتم چکار میتونم بکنم؟

    به این نظر پاسخ بدهید

    • شما می تونید مهد تاسیس کنید و مجوز به نامتون باشه اما باید مسئول فنی استخدام کنید.

      به این نظر پاسخ بدهید

  1. سلام ببخشید من پول واریز کردم ولی نمیتونم دانلود کنم

    به این نظر پاسخ بدهید

    • لطفا به آیدید @sitesupp در تلگرام پیام دهید تا برایتان ارسال شود

      به این نظر پاسخ بدهید

  1. با سلام مبلغ را واریز کردم ولی لینک دانلد غیر فعال است؟؟؟؟

    به این نظر پاسخ بدهید

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم