راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس کودک از طریق بازی

راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس کودک از طریق بازی

اکثر والدین می خواهند که کودکی با اعتماد به نفس و نه خودخواه تربیت کنند؛ کودکی که به توانایی های خودش اطمینان داشته باشد. این کار ممکنه سخت باشه با توجه به همه پیغام های منفی و غلطی که این روزها دریافت می کند.

خوشبختانه شما می توانید از طریق یک کاری که بسیار طبیعی و مورد علاقه آن هاست، اعتماد به نفس شان را بیشتر کنید یا بهبود ببخشید و آن هم "بازی" است.

برای افزایش اعتماد به نفس کودکتان او را به صورت منظم و هر روز برای بازی به بیرون ببرید. کودکانی که پرجنب و جوش هستند و فعالیت بیشتری دارند معمولا به صورت فیزیکی سالم تر هستند و امکان اینکه دچار چاقی شوند هم کمتر است و در نتیجه تصویر بهتری از خودشان دارند.

زمانی که کودکان در حال بازی ساختمان سازی، فوتبال، بازی های دسته جمعی و سایز بازی ها هستند، در واقع در حال پرورش اعتماد به نفس خود برای رویارویی با سایر مسائل در زندگی هستند.

در زیر به نکاتی اشاره می شود که با استفاده از آن ها می توانید از زمان بازی کودکتان برای تقویت هرچه بیشتر اعتماد به نفس او استفاده کنید:

با کودکتان بازی کنید

البته این کار به این معنی نیست که صبح تا شب در کنار کودکتان باشید تا او را سرگرم کنید بالکه به این معنیست که هر روز زمانی را به کودکتان اختصاص دهید به گونه ای که تمام توجه تان متوجه او باشد و به او نشان دهید چقدر کار اون برایتان اهمیت دارد. اجازه دهید بازی یا فعالیتی که می خواهید انجام دهید را او انتخاب کند تا نشان دهید که آنچه را کودکتان می پسندد و دوست دارد شما نیز دوست دارید.

به کودکتان یاد بدهید که حلال مشکلات باشد

مشکلات را برای کودکتان حل نکنید بلکه کمکش کنید مشکلاتش را حل کند. وقتی با مشکلی مواجه شد سوالاتی بپرسید که او را به سمت راه حل هدایت کند. از او در مورد راه حل هایش سوال کنید. با این کار به اون نشان می دهید که مشکل او برای شما هم مهم است در عین حالی که اجازه می دهید خودش مشکلش را حل کند

کودکتان را بیرون ببرید

ممکن است این کار خیلی ساده به نظر برسد که البته اینطور هم هست. تحقیقا نشان داده است که وقتی کودکان از فضای خانه خارج می شوند فعالیت فیزیکی بیشتری دارند و  کودکانی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند سالم تر هستند و احتمال اینکه دچار چاقی شوند کمتر است در نتیجه تصویر بهتری از خودشان در ذهنشان خواهند داشت که در نتیجه آن اعتماد به نفسشان نیز بیشتر خواهد بود. تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از کودکان مهدکودکی به انداز کافی در فضای بیرون از خانه فعالیت ندارند.

بازی هایی ترتیب دهید که مهارت های حرکتی کودکتان تقویت شود

"چندبار می تونی یک پا بپری در حالی که دستات و گذاشتی پشت سرت؟" یا "من از یک تا ده میشمرم ببینم می تونی بدویی بری انتهای حیاط و برگردی؟". با ترتیب دادن این گونه فعالیت ها، علاوه بر اینکه مهارت های حرکتی کودکتان تقویت می شود، کودک شما به توانایی های خود نیز اطمینان بیشتری پیدا می کند. حتی می تونید برای جذاب تر شدن فعالیت هایی که پیشنهاد می دهید خودتان نیز با کودکتان همراه شوید و همان کار را انجام دهید!

اجازه دهید کودکتان ریسک های منطقی کند

تربيت بیش از حد نظارتی یا چرخ بالی اين روزها بسيار رايج شده است. همه مي‌دانند كه اين عبارت چه معنايي دارد. اما به هر حال ممكن است زماني كه خودتان در حال این نوع تربیت هستيد متوجه اين كار خودتان نباشيد. (تربيت بیش از حد نظارتی یا چرخ بالی به اين معنا است كه پدر و مادر در همه جا كنار كودك حضور دارند و حواس‌شان به كوچك‌ترين مسائل هست. به اين دليل نام چرخ‌بالي انتخاب شده كه مانند چرخ‌بال بالاي سر كودك مي‌ايستند) به جاي اين نوع تربيت به دنبال فرصت‌هايي باشيد تا به كودك‌تان اجازه بدهيد ريسك كند و مسئوليت كار خود را به عهده بگيرد. مثل وقتي كه از بارفيكس بالا مي‌رود يا با برادر و خواهرهايش بازي‌هاي خشن مي‌كند زيرا در اين زمان‌ها احتمال خراش و كبودي زياد است. اين كار همچنين درس‌هاي ارزشمندي به كودك‌تان مي‌دهد: اين كه محدوديت‌ها و حد و مرزها را بشناسد، بداند با شكست چگونه برخورد كند، و در صورتي كه موفق مي‌شود احساس رضايت كند، همه‌ي اين ها در ايجاد حس اعتماد‌به‌نفس در كودك اثرگذار هستند.

از موفقیت های کودکتان تقدیر کنید

وقتی از یک موفقیت کوچک کودکتان تقدیر می کنید احتمال اینکه او قدم هایی به سمت موفقیت های بیشتر و بزرگتر بردارد بیشتر هم می شود. تایید و تشویق شما باعث می شود اعتماد به نفس و انگیزه کودک بالا رود و هدف هایی برای خود در زندگی تعیین کند و در جهت آن هدف ها گام بردارد. هرگز کودکتان را با سایر کودکان مقایسه نکنید و در عوض از موفقیت های او و پیشرفت هایی که در حین بازی داشته است تقدری کنید.

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم