ناخن جویدن در کودکان و علل آن

ناخن جویدن در کودکان و علل آن
جويدن ناخن يكي از عادات كودكان است كه والدين را بسيار ناراحت و كلافه مي‌كند. تحقيقات نشان مي‌دهد كه تقريباً 38 درصد كودكان 6 4 ساله ناخن هايشان را مي‌جوند. اين عادت تا 10 سالگي به اوج خود مي‌رسد و در مواردي تا 60 درصد كودكان افزايش مي‌يابد. همچنين بيشترين ميزان ناخن جويدن در پسران 14 13 ساله است. ناخن جويدن در دختران حدود 11 سالگي به بيشترين حد خود مي‌رسد. جالب اين‌كه تقريباً 20 درصد نوجوانان كماكان درگير اين مشكل هستند و 20 - 10 درصد اين عده نيز تا بزرگسالي عادت ناخن جويدن را حفظ مي‌كنند. جويدن ناخن نه تنها منظره ناخوشايندي دارد بلكه موجب بيماري كودك نيز مي‌شود.جويدن ناخن‌ها به ويژه تا ته پوشش شاخي ناخن منجر به خونريزي مي‌شود و پوست را مستعد تماس با ميكروب‌ها كرده و خطر ابتلا به عفونت را در اين ناحيه افزايش مي‌دهد.به علا‌وه وقتي كودك ناخن‌هاي پر از ميكروب را وارد دهان مي‌كند خطر ابتلا به امراض مختلف براي وي افزايش پيدا مي‌كند.

 

علت چيست؟

يكي از باورهاي رايج اين است كه فشارهاي عصبي و تنش‌هاي روزانه موجب ناخن جويدن در كودكان و نوجوانان مي‌شود، اين باور كه تا حد زيادي نيز درست است موجب شده گروهي از روان شناسان بر اين باور باشند كه نفس «جويدن ناخن» عادتي زشت و ناپسند نيست، بلكه تنها راهكاري براي رهايي از تنش و استرس در كودك است.
عصبانيت بيش از حد ناشي از فشارهاي روحي و اضطراب براي تسكين ناراحتي‌ها، دلواپسي و تضاد‌هاي فكري، بلا تكليفي به خاطر درگيري با والدين، امتحانات، پاسخ دادن به معلم، تماشاي فيلم‌هاي ترسناك، تقليد از ديگران، والدين، دوستان،هيجان بيش از حد و عكس‌العمل خصومتي در مقابل والدين و ديگران از ديگر علل جويدن ناخن محسوب مي‌شود.

علت را رفع كنيد

منتظر پاسخ كودكتان كه چرا ناخن‌هايش را مي‌جود نباشيد و او را به خاطر انجام اين عمل سرزنش نكنيد،. توجه كنيد كودكتان درچه موقعيت‌هايي اين عمل را انجام مي‌دهد. جست جو كنيد كه چه مساله‌اي باعث شده است آرامش و امنيت كودكتان را به هم بزند. آن را دريابيد، اين تلاش شما براي پي بردن به مشكل كودك و توجه به حل آن مي‌تواند بزرگترين گام براي از بين بردن اختلال ناخن جويدن باشد.
ناخن‌ كودك را كوتاه كنيد
كوتاه كردن ناخن‌هاي بلند به كودكان در زمينه ترك اين عادت بسيار كمك مي‌كند. ناخن‌هاي كوتاه شده كمتر جويده مي‌شوند، سعي كنيد هرچند روز يك بار ناخن‌هاي كودك را بگيريد و سوهان بزنيد.
دعوا نكنيد
هيچگاه كودك را بخاطر ناخن جويدن دعوا نكنيد بلكه توجه او را از جويدن ناخن دور كنيد. كودك بايد احساس خوبي نسبت به خود پيدا كند.شرمنده كردن سرزنش، تحقير، تهديد و تنبيه كودك هيچ اثري درماني ندارد بلكه عادت را تشديد مي‌كند و باعث اختلالات ديگر نيز مي‌شود. به جاي اين‌كار به او اعتماد به نفس بدهيد.
حواس كودك ر ا پرت كنيد
سعي كنيد حواس كودك را هنگام جويدن ناخن پرت كنيد، از او كارهايي بخواهيد كه مجبور شود از انگشتانش استفاده كند درست كردن كاردستي يا كشيدن نقاشي روش خوبي براي اين‌كار است.
فلفل نزنيد
كارشناسان معتقدند پاشيدن فلفل يا ماليدن مواد تلخ به انگشتان و ناخن كاربردي در درمان اين مشكل ندارد.
کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم