راهکارهایی جهت کنترل و مهار کودک کتک زن

راهکارهایی جهت کنترل و مهار کودک کتک زن

درک این مطلب که چرا یک کودک، کودک دیگر را کتک می زند اولین قدم در جهت حل این مشکل است

از کودک بپرسید چرا حس می کنند که باید کتک بزنند و چه احساسی باعث می شود که فکر کنند باید درگیر شوند. البته این سوال را هنگامی که کودکتان در حال درگیری و دعواست نپرسید اجازه دهید آرام شود سپس در فرصت مناسب این موضوع را مطرح کنید و فقط بپرسید و او را متهم به چیزی نکنید. سعی کنید تا حد امکان لحن صحبت کردن تان طبیعی، آرام و پر از محبت باشد زیرا قرار نیست او را تنبه کنید بلکه به دنبال راه حل می گردید

ممکن است حتی کودکی با سن بیشتر هم نتواند به این سوال شما پاسخ دهد اما این گفتگو به شما دیدگاهی خواهد داد و کمک خواهد کرد که حدس بزنید دلیلی که پشت این رفتار پنهان شده چیست.
اگر به نتیجه نرسیدید فکر کنید که چه زمانی این اتفاق می افتد آیا الگوی خاصی دارد؟ آیا تغییرات فیزیکی خاصی در کودک خود می بینید قبل از اینکه این اتفاق بیفتد؟ آیا در حال گذراندن مرحله مهمی از زندگی شان هستند؟

اغلب موارد کودک هنگامی این کار را انجام می دهد که با یک احساس پیچیده یا خشم و عصبانیت زیادی درگیر باشد و نداند که باید چه کاری انجام دهد یا چگونه آن را ابراز کند. آیا ما هم به عنوان افراد عاقل و بالغ در همچین شرایطی قرار نگرفته ایم؟ آیا ما هم خونسردی خود را از دست نداده ایم و حتی با کلمات بخشی از این عصبانیت را تخلیه نکرده ایم؟

سعی کنید آن شرایط را به یاد آورید سپس تصور کنید که کلماتی که برا ابراز آن باید به کار ببرید را نمی دانید یا به اندازه کافی تجربه زندگی و خودداری و کل بدن شما تحت تاثیر این حس است و نیاز دارید که چیزی را بکوبید یا بکشنید؛ این همان احساسی است که کودک شما زمانی که دیگران را کتک می زند دارد.

ما چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

می توانید از کودکتان بپرسید که به نظرش وقتی عصبانی است چه کار دیگری می تواند انجام دهد. چه کارهای فیزیکی دیگری می تواند انجام دهد که باعث تخلیه عصبانیت او شود و به شخص دیگری نیز صدمه نزند؟ آیا می توانند یه بالش را کتک بزنند؟ یک تکه کاغذ را مچاله کنند؟ جایی در فضای باز بدوند و فریاد بزنند؟ ... یا از چه کلماتی می توانند استفاده کنند تا توضیح دهند که چه می خواهند بدون اینکه این کلمات آزاردهنده باشند؟

در واقع قصد ما این است که به آن ها راه هایی را نشان دهیم که می توانند قبل از کتک زدن امتحان کنند

البته این کار به این معنی نیست که کودک همه این راه ها را به خاطر می سپارد و هنگامی که عصبانی شد از آن ها استفاده می کند  بلکه هدف این است که شما به او کمک کنید مثلا هنگامی که متوجه شدید ممکنه است با کسی درگیر شود، به او کمک کنید شاید نیاز باشد که در آن زمان یکی از راهکاری هایی را که با همفکری هم به نتیجه رسیدید به او گوشزد کنید:

"به نظر میاد عصبانی شدی می خوای واسه اینکه بهتر بشی بالشت و بزنی؟"

"منتظری نوبت به تو هم برسه برای تاب بازی؟ می تونی از سارا بخوای بعد از اینکه تاب بازیش تموم شد اجازه بده تو بازی کنی"

راهکارهای ارائه شده همگی جهت پیشگیری هستند یعنی قبل از اینکه درگیری صورت گیرد جلوی آن را بگیرید که البته ممکن است گاهی موفق به این کار نشوید.

پس از اینکه کودک شما با کودک دیگری درگیر شد چه باید بکنید

جواب این سوال وابسته به سن کودک است. در مورد کودکان بزرگتر قوانین مشخص و واضح است. اما در هر خانواده ای و هر کودکی شرایط و قوانین تربیتی متفاوت است اما آنچه که مهم است این است که در تمام راهکارهای ارائه شده هدف کمک  به کودک در جهت کنترل و مدیریت احساسش است و قصد خوار کردن و صدمه زدن به کودک را نداریم.

شما از چه راهکارهایی برای کنترل کودک کتک زد استفاده کرده اید؟ راهکارهای خود را در بخش نظرات با سایرین به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم