راهکارهایی جهت آموزش لباس پوشیدن به کودکان

راهکارهایی جهت آموزش لباس پوشیدن به کودکان

یادگرفتن پوشیدن لباس به تنهایی یکی از مهارت های ضروری زندگیست که رشد حس استقلال در کودکان می شود و اگر کودک یاد بگیرد که مستقل باشد در بزرگسالی نیز فردی خلاق و با انگیزه خواهد بود که می تواند روی پاهای خودش بایستد و نیازمند کسی نباشد و اگر شما تا به حال برای آموزش این مهارت تاخیر داشته اید اکنون زمان آن رسیده است که اقدامی در این زمینه انجام دهید.

اجازه دهید کودکان انتخاب کنند

به کودکتان اجازه دهید که خودش لباسش را انتخاب کند تا لباس پوشیدن برایش جذاب و هیجان انگیز باشد البته نباید تعداد لباس ها آنقدر زیاد باشد که کودک سرگردان شود مثلا انتخاب بین 2 یا 3 لباس هم برای کودکان در این سن مشکل خواهد بود و از آنجاییکه آن ها در مورد تناسب رنگ ها نیز چیزی نمی دانند باید این بخش را خودتان به عهده بگیرید. پس از اینکه لباسش را انتخاب کرد آن ها را به صورت مرتب بر روی صندلی قرار دهید تا زمانی که می خواد بپوشد به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشد

یک پوستر از نحوه لباس پوشیدن برای کودک حاضر کنید

یک پوستر درست کنید که نحوه پوشیدن لباس را به کودکان نشان دهد. مثلا می توانید یک مقوا یا کاغذ بزرگ تهیه کنید آن را به ستون های مختلف تقسیم کنید و در هر ستون پوشیدن یک لباس را به او نشان دهید توجه داشته باشید که در هر ستون فقط و فقط یک لباس باشد و لباس هایی که نشان می دهید به ترتیبی باشند که پوشیده می شوند مثلا اول کفش سپس شلوار نباشد! اگر نمی تواند به راحتی تصویر لباس ها را بکشید می توانید از آن ها عکس بگیرد و تصاویر آن ها را با ترتیب مشخص به هم بچسبانید. پس از اینکه پوستر را حاضر کردید آن را جایی در دید کودکتان بچسبانید یا آویزان کنید.

می توانید برای جذاب تر شدن از تصاویر بریده شده از مجلات یا پارچه نمدی برای درست کردن تصاویر لااستفاده کنید.

زودتر بیدار شوید

وقتی قرار است کودکتان خودش لباس هایش را بپوشید مسلما زمان بیشتری خواهد برد در نتیجه صبح زودتر بیدار شوید تا کودک زمان کافی برای پوشیدن لباس هایش را داشته باشد. تا زمانی که کودکتان عصبی و خسته از پوشیدن لباسش به نظر نمی رسد برای کمک به او کاری انجام ندهید مگر اینکه به اندازه کافی زمان برای این کار گذاشته باشد.

از لباس های ساده شروع کنید

هنگام آموزش لباس پوشیدن به کودکان از لباس های ساده مانند شلوار ساده، کتو ... شروع کنید پس از اینکه کودکتان با نحوه لباس پوشیدن آشنا شد می تواند لباس های سخت تر مثل لباس های دکمه دار یا زیپ داره را خودش بپوشد. از یک مازیک برای علامت زدن بالا و پایین جوراب کودک استفاده کنید تا کودک بر اساس آن تشخیص دهد که کدام بخش جوراب زیر و کدام بخش بالا قرار می گیرد. برای کمک به کودک در پوشیدن کفش می توانید از برچسب های مخصوص برای مشخص کردن پای راست و چپ استفاده کنید. نیاز نیست در همان مرحله اول چگونگی بستن کفش را نیز به کودک آموزش دهید می توانید این مرحله را به زمانی موکول کنید که کودک توانایی پوشیدن کفش بدون دخالت شما را به دست آورد.

مهارت در دکمه ها و زیپ

برای کودکان کم سن تر که در حال توقیت عضلات کوچک خود هستند، سر و کله زدن با زیپ و دکمه ها کار دشواریست پس ابتدار با لباس هایی شروع کنید که دکمه و جا دکمه ای های بزرگ و راحت داشته باشد و اگر خودت می توانید دکمه لباس ها را با دکمه های بزرگتر جایگزین کنید و دکمه ها شل را محکم کنید تا زمانیکه کودکتان با آن ها کلنجار می رود از لباس جدا نشوند. با کودکتان تمرین کنید که دکمه ها را باز و بسته کند و یا چگونه زیپ را ببندد. برای جالب تر کردن این فعالیت می توانید مثلا از عروسک ها و لباس های دکنه و زیپ دارشان استفاده کنید یا خودتان یک عروسک با این ویزگی ها بسازید. حتی می توانید دو تکه پارچه تهیه کنید و بر روی یک تکه دکمه ها را بدوزیدو بر روی تکه دیگر جا دکمه ای را ببرد. حتی برای هیجان بیشتر می توانید کیف های بسیار ساده که با دکمه یا زیپ باز می شوند را تهیه کنید و یک شکلات یا جایزه برای کودکتان در آن بگذارید و کودک پس از اینکه موفق شد دکمه ها یا زیپ را باز کند یا ببندد  آن جایزه را دریافت کند.

کم و محدود کردن انتقادها

یادگرفتن پوشیدن لباس به تنهایی کار سختی برای بچه هست و انتقاد و ایراد گرفتن شما نیز کارشان را ساده تر نخواهد کرد در نتیجه سعی کنید از گفتن جملاتی همچون "بازم دکمه هات و اشتباهی بستی" یا "بازم کفشات و جا به جا پوشیدی" خودداری کنید. این جملات به ظاهر بی خطر هستند اما در واقع باعث می شوند تلاش کودک بی ارزش خوانده شود و اعتماد به نفسشان را از دست بدهند در عوض از تلاش کودک برای پوشیدن لباس هایش به تنهایی قدردانی کرده و او را تشویق کنید.

آموزش پوشیدن لباس به کودک ممکن است هم برای کودک و هم برای والدین کاری طاقت فرسا باشد اما اگر ساده شروع کنید و ایراد گرفتن را کنار بگذارید و زمان کافی به او بدهید و راه هایی برای تقویت قدرت عضلات کوچکش بیابید! به زودی کودک شما در پوشیدن لباس هایش خبره می شود!

اگر شما نیز در آموزش لباس پوشیدن به کودکان تجربه ای دارید می توانید در بخش نظرات، این تجربیات را با سایر والدین به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم