دوچرخه سواری کودکان و حفظ ایمنی

دوچرخه سواری کودکان و حفظ ایمنی

ما امروزه با اتومبیل‌های پیشرفته در شهر حرکت می‌‌کنیم و فراموش کردیم در کودکی دوچرخه‌ها چقدر برایمان دوست‌داشتنی بودند. باید بگویم که دوچرخه‌سواری هنوز هم هیجان انگیز است ولی ایمن‌تر شده.

ویدئو: راهنمای دوچرخه سواری و ایمنی کودکان

دوچرخه برای کودکان و بزرگ‌سالان مزیت‌های فراوانی به همراه دارد، از ورزش، سلامت جسمی و اعتمادبه‌نفس گرفته تا حس استقلال، ماجراجویی خاطرات جالب این ورزش مناسب است.

البته باید به خاطر داشته باشیم که می‌تواند بسیار خطرناک هم باشد! به‌طور متوسط حدود هشت‌صد هزار نفر در سال به دلیل حوادث مربوط به دوچرخه وارد اورژانس می‌شوند به‌طور متوسط در سال هشت‌صد نفر به دلیل این حوادث می‌میرند، حدود نیمی از این دوچرخه سواران افراد زیر پانزده سال هستند.

 

ایمنی و دوچرخه سواری (استفاده از کلاه ایمنی کودک)

البته با استفاده از تجهیزات مناسب، دوچرخه‌سواری امروزه ایمن‌تر شده است، وقتی از ایمنی صحبت می‌کنیم، منظور کلاه ایمنی، چراغ، بدنه‌ی محکم و نه‌چندان گران‌قیمت است.

نتیجه یکی از بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر همه دوچرخه‌سواران کلاه ایمنی بپوشند میزان آسیب به سر ۸۵٪ و ضربه‌ی مغزی ۹۰٪ کاهش میابد.

دکتر گارسیا جراح تروما، در مورد لزوم پوشیدن کلاه ایمنی نمونه‌هایی را تعریف می‌کند، در مورد کودک نوپایی گفته که سوار بر سه‌چرخه بوده و پدر و مادرش تصور می‌کردند که سه‌چرخه نیازی به کلاه ایمنی ندارد ولی سه‌چرخه واژگون شد، سر کودک به زمین برخورد کرد و مغزش به‌شدت آسیب دید.
اگرچه زنده ماند، ولی اکنون میزان موفقت او را درراه رفتن می‌سنجند، درصورتی‌که او قبلاً کودکی شاد و پر جنب‌وجوش بود.

 

فواید استفاده از کلاه ایمنی

نمونه‌ی دیگر مربوط به کودکی است که خودرو ای او را تا مسافتی نامعلوم پرت کرد، اما او کلاه ایمنی داشت، کلاه ایمنی کاملاً خرد شد اما مغز او آسیب ندید و فقط دچار زخم‌ها و آسیب‌دیدگی‌های جزئی شد. همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد کلاه ایمنی نه‌تنها از آسیب‌دیدگی بلکه از مرگ پیشگیری می‌کند.

 

نحوه استفاده صحیح از کلاه ایمنی بچه گانه

البته تنها تهیه کلاه ایمنی مهم نیست، بلکه باید مطمئن شوید که کودکتان به خوبی از آن استفاده می‌کند.

کارشناسان معتقدند یک کلاه ایمنی خوب، باید روی سر قرار بگیرد و تمامی سر و پیشانی را بپوشاند اما گوش‌ها بیرون بمانند، وقتی تسمه زیر چانه بسته می‌شود فرد باید هنگام خمیازه فشار آن را زیر چانه احساس کند، هرگز از یک کلاه ایمنی شکسته یا خراب استفاده نکنید!
بچه‌ها معمولاً کلاه ایمنی را به این‌طرف و آن‌طرف پرتاب می‌کنند و ممکنه بشکند،  برای اطمینان آن را وارسی کنید و اگر شکسته بود آن را تعویض کنید.

 

انتخاب دوچرخه مناسب برای کودک

علاوه بر انتخاب کلاه ایمنی انتخاب دوچرخه در اندازه مناسب هم بسیار مهم است، هنگام خرید کودک باید روی دوچرخه بنشیند و فرمان را با دست‌هایش بگیرد، در چنین شرایطی پنجه‌ی پاهایش باید به روی زمین برسد، البته پسرها وقتی دسته‌های فرمان را نگه می‌دارند تمامی کف پاهایشان باید به زمین برسد، میله‌ی مرکزی باید از بین دو پا حدود سه سانتیمتر فاصله داشته باشد.

البته کودک باید قوانین رانندگی را رعایت کند، مراقب تابلوها و نشانه‌ها باشد، لباس گشاد نپوشد و از کفش‌هایی استفاده کند که از پاهایش محافظت می‌کند، بند کفش‌ها را محکم ببندد و برای حمل وسایل از سبد یا کوله‌پشتی استفاده کند.

شما می‌توانید با یک دوچرخه و کلاه ایمنی مناسب و آموزش قوانین رانندگی به کودک یک سرگرمی سالم برایش فراهم کنید که تا سال‌ها ادامه پیدا کند.

کانال تلگرام مهدیاب

تا کنون 3 نظر ثبت شده است (شما هم نظر خود را ثبت کنید)

  1. سلام
    از کجا میتونم یک دوچرخه خوب بخرم آیا شما دوچرخه و لوازم ایمنی هم دارید ؟

    به این نظر پاسخ بدهید

  1. سلام
    تشکر مطلب مفیدی بود

    به این نظر پاسخ بدهید

  1. مقاله مفیدی بود استفاده کردم، فکر نمیکردم کلاه ایمنی واقعا انقدر مهم باشه، حتما لوازم ایمنی برای کودکم تهیه خواهم کرد.

    به این نظر پاسخ بدهید

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم