داشتن یک فرزند کتک خور یا کتک زن

داشتن یک فرزند کتک خور یا کتک زن

 وقتی که امی دو سال و نیمه بود از دو پسر همسایه شان می ترسید زیرا آنها بچه های دیگرا را وادار می کردند تا امی را بترسانند. امی فریاد می زد و مادرش الیزابت را صدا می کرد. مشاهده کودکانی که این گونه مورد شکنجه و آزار قرار می گیرند برای هیچ پدر و مادری خوشایند نیست. آنها می خواهند فرزندی مودب داشته باشند ولی فرزندی که قادر باشد از خود دفاع کند. والدینی که فرزندانی مهاجم دارند نیز دچار مشکل هستند. خانم ملیسا می گوید: "بیشتر دوستانم می گویند که پسر دو ساله ام نیاز به یک روانشناس دارد. اگر او کسی را صدا بزند ولی پاسخی نشنود، او را گاز خواهد گرفت".

صرف نظر از اینکه کودکی مهاجم باشد یا تسلیم، والدین اون سعی می کنند رفتارش را اصلاح کنند. زیرا نگران هستند که اگر رفتار ناشایست یک ئسر بچه دو ساله اصلاح نشود، در سن سی سالگی نیز به همان گونه رفتار خواهد کرد. این خصوصیات پایدار و همیشگی نیست زیرا انسان در دوران رشد خود دچار تغییرات بسیار می شود.

کمک کردن به کودکان در حل مشکلات آنان، کوجب تقویت اعتماد به نفس در آنها می شود. خانم دونا به خواهر خود ربکا غبطه می خورد زیرا او دختر مودبی داشت که از پسر دونا یک سال بزرگتر بود. پسر اون خشن، مهاجم و کنجکاو بود. دونا متوجه شد که ربکا به طور مرتب به فرزندش زور می گوید، به اون دستور می دهد که وسایل خود را با دیگران شریک شود و به او اخطار می کند اگر کسی را کتک بزند تنبیه خواهد شد. کودک ربکا وقتی به چهار سالگی رسید، خیلی بی عرضه شده بود. بدین ترتیب دونا دریافت که تحت فشار قرار دادن کودکان نتیجه خوبی ندارد. لذا روش تربیتی خود را به نحوی مطلوب اصلاح کرد. او به پسرش اجازه داد تا احساس عصبانیت را تجربه کند و برای کنترل عصبانیت خود تمرین کند. پسرش هیچ گاه اجازه نمی داد کسی به او زور بگوید ولی دریافته بود که زور گفتن او به دیگران نیز درست نیست.

دونا اکنون می داند که ویژگی های فعالی چون کنجکاوی، بسیار مفید است ولی باید به آن جهت داد تا به فضولی تبدیل نشود. دونا هر بار که احساس می کرد فرزندش می خواهد فضولی کند، اون را سرگرم کار دیگری می کرد. پسر او در مهد کودک نیز آموخت که به جای استفاده از زور بازو از زبانش استفاده کند.

برخی از ویژگی های تهاجمی یا انفعالی، همراه با رشد اجتماعی کودکا تغییر می کند. والدین می توانند با راهنمایی های توام با ملایمت، به کودکان بیاموزند که از خود دفاع کنند یا خشم خود را کنترل نمایند. اگر دعوایی بین فرزند شما و دوستانش روی داد به جای اینکه از دوستان او خشمگین شوید، سعی کنید به فرزند خود کمک کنید تا راه حل هایی مسالمت آمیز برای حل مشکل خود بیابد. والدین امی به او کمک کردند تا راه حل مشکل خود را پیدا کند. آنها به اون گفتند: "اگر آن دو پسر قصد داشتند تو را کتک بزنند فورا به خانه برگرد و رفتار آنها را نادید بگیر زیرا اگر نسبت به رفتار آنها واکنش نشان دهی، آنها بیشتر تشویق خواهند شد".

چون امی نیاز به همبازی داشت والدینش اون را در یک مهد کودک ثبت نام کردندتا بتواند با کودکان متفاوتی که تحت مراقبت مربیان بودند ارتباط داشته باشد و امی دیگر نیازی نداشت که پسرهای همسایه همبازی اون باشند. او اکنون مستقل شده بود و پسران همسایه که می دیدند همبازی خود را از دست داده اند، رفتار خشونت آمیز خود را ترک کردند و روابط آنها بهبود یافت. والدین امی به اون کمک کردند که به جای فرار کردن از دو کودک خشن، وابستگی خود را با آنها قطع کند و بتواند با آنها برخورد نماید.

برخی از نکات اصلی در برخورد با کودکان مهاجم یا تسلیم عبارتند از:



۱. ارتباط مستقیم میان کتک زدن کودکان و مهاجم شدن آنها وجود دارد. برخورد استدلالی و استفاده حداقل از کتک زدن، رفتار تهاجمی آنها را آرام خواهد کرد

۲.  کودکانی که والدین شان برخوردی استدلالی و توضیحی با آنها دارند معولا در برقراری ارتباط با دوستان خود موفق ترند

۳.. کودکانی که مهاجم هستند باید سرگرم فعالیت هایی شوند کهاز زور بازوی خود کمتر استفاده کنند و فرصت ایجاد دردسر نداشته باشند

۴. تمامی کودکان صرف نظر از اینکه مهاجم هستند یا تسلیم، برای اصلاح رفتار خود نیازمند تشویق هستند. به همه افراد خانواده تذکر دهید تا این نکته را در برخورد با فرزندتان رعایت کنند.

۵.. اگر چندین باز به فرزند خود تذکر داید ولی همچنان به رفتار تهاجمی خود ادامه داد، عذرخواهی او را نپذیرید زیرا برخی کودکان می دانند که عذرخواهی آسان ترین راه فرار از تنبیه است و باید بیاموزند که عذرخواهی بدون تغییر رفتار، بی ارزش است.

۶. محروم کردن کودکان مهاجم از برنامه مورد علاقه اش می تواند یک تنبیه موثر باشد البتته در صورتیکه علت را برایش توضیح دهید.

۷. برنامه های خشونت آمیز تلویزیونی می تواد روحیه تهاجمی را در کودکان تقویت کند


منبع : کتاب کلیدهای رویارویی با مشکلات رفتاری کودکان

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم