فروش ویژه تجهیزات خانه بازی

ده روش برای حل مشکل خوابیدن به موقع کودکان مهدکودکی

ده روش برای حل مشکل خوابیدن به موقع کودکان مهدکودکی

ساعت خواب یکی از معدود مسائلی است که کودکان می توانند آن را کنترل کنند و از این رو همیشه سعی می کنند نهایت استفاده را ببرند و تا حد امکان آن را به تاخیر بیاندازند! نیاز است که کودکان پیش دبستانی باید هر شب ده الی 12 ساعت بخوابند تا به خوبی رشد کنند؛ وقتی کودکی کم می خوابد رفتارهایی مانند بدقلقی، عنق بودن، کم توجهی، عدم تمرکز، تضعیف سیستم ایمنی بدن، بیش فعالی و ... را به دنبال خواهد داشت.

خواباندن یک بچه پیش دبستان هم برای کودک و هم برای والدین مفید است. ده نکته ذکر شده به شما کمک می کند تا برای خوابیدن به موقع با کودکتان جر و بحث نداشته باشید و کودکتان شب را کامل بخوابد.

  • یه برنامه زمانی مشخص برای خواب داشته باشید زیرا برنامه منظم باعث می شود کودک شما کمتر با شما جر و بحث کند.
  • بچه های کوچک تا سن 5 سالگی نیاز دارند که حتما در طول روز نیز بخوابند پس حتما زمانی را برای خواب روزانه اون در نظر بگیرید و اگر می بینید که شب ها هنگان خواب به اندازه کافی خواب آلود نیست، خواب روزانه اون را به نیم ساعت در طول روز کاهش دهید
  • بچه ها باید حداقل یک ساعت در روز فعالیت فیزیکی داشته باشند ه البت نباید با فاصله کمی از زمان خواب باشد. فعالیت فیزیکی مرتب می تواند به خوابیدن راحت تر کودک شما کمک کند زیرا باعث سلامتی، سوخت و ساز بیشتر انرژی، کاهش استرس و افزایش سیستم ایمنی بدن آن ها می شود.
  • به کودکان 5 دقیقه فرصت دهید تا برای رفتن به رختخواب حاضر شود. این زمان به اون فرصت می دهد تا کارهایی که در حال انجامشان است را پایان دهد. زمان خوابش را یک ساعت قبل به اون یادآوری کنید تا زمان کافی برای مسواک زدن، دست شویی رفت و گوش کردن به داستانش را داشته باشد.
  • اگر شما ساعت 6 شام می خورید و کودکتان ساعت 10 به رختخواب می رود، در این فاصله و قبل از اینکه مسواک بزند یک غذای سبک مثلا کیک و شیر به او بدهید تا نیمه شب گرسنه از خواب بلند نشود.
  • قبل از خواب به کودکتان چای، قهوه، کاکائو و کوادی که کافئین دارند و می توانند خواب را به تاخیر بیاندازند یا دچار اختلال کنند ندهید.
  • فعالیت هایی که با فاصله کمی از زمان خواب انجام می شوند باید آرام و ساکت باشند. مثلا ورزش کردن یا گوش دادن به یک آهنگ بلند و پرهیجان باعث می شود که کودک به راحتی به خواب نرود. بازی های مناسب می تواند پازل، خمیربازی، خانه سازی و کتاب خواندن باشد.
  • بچه ها عاشق جایزاه گرفتن برای کارهای خوبشان هستند. هر شب که کودکتان به موقع کارهایش را انجام می دهد و آماده خوابیدن می شود از اون بخواهید که روی جدولی که برایش در نظر گرفته اید علامت بزند و در آخر هفته با یک چیز ساده مانند برچسب یا کتاب رنگ آمیزی اون را تشویق کنید.
  • وجود تلویزیون و دستگاه بازی در اتاق کودک می تواند توجه کودک را به خود جلب کند و از هدف اصلی یک اتاق خواب که همانا خوابیدن راحت در طول شب است غافل شود. پس این گونه وسیله ها را از محل خواب کودک دور کنید. دمای اتاق باید مناسب باشد. صدای یک موزیک آرام، پنکه یا تصفیه کننده هوا نیز می تواند باعث شود کودک شما به خواب رود.
  • خیلی از بچه ها از موجودات خیالی ای که در شب فکر می کنند وجود دارند می ترسند. مثلا فکر می کنند زیر تخت خوابشان یک غول پنهان شده و .... به کودک تان احترام بگذارید و سعی نکنید او را مجبور کنید با وجود ترسش بخوابد در عوض سعی کنید با کارهایی به او اطمینان خاطر دهید مثلا چراغ خوابش را روشن بگذارید و یا تا وقتی کامل نخوابیده است در اتاقش را نیمه باز بگذارید. با خواندن داستان های ترسناک و یا اجازه دادن برای دیدن فیلم های ترسناک قبل از خواب، ترس او را دوچندان نکنید. همچنین اجازه دهید که کودکتان با شی ای که به اون آرامش خاطر می دهد بخوابد مثلا پتوی مورد علاقه اش، یک عروسک و ...

ممکنه وادار کردن بچه ها به خوابیدن منظم برای صبورترین والیدن هم کار دشواری باشد اما اگر یک برنامه سفت و سخت داشته باشید، محرک ها را دور کنید (مثلا کافیئن قبل خواب یا فعالیت بدنی بیش از حد) و ترس هایی که کودک از موجودات خیالی شبانه دارند را از حل کنید، کودک شما به راحتی با این برنامه خودش را وقف خواهد داد و میزان خوابی که برای رشد و سلامتی اش نیاز دارد را در طول شب دریافت خواهد کرد.

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم