راهکارهایی جهت آموزش پذیرفتن مسئولیت کار خود به کودکان

راهکارهایی جهت آموزش پذیرفتن مسئولیت کار خود به کودکان

کودکان بسیار سریع تقصیرها را گردن شخص دیگری می اندازند مثلا اگر نمره بدی در مدرسه گرفتند می گویند که دوستاشان باعث شده زیرا با او زیاد صحبت می کرد! کودکان در این سن نمی توانند درک کنند که هر کسی اشتباه می کند و مقصر معرفی کردن شخص دیگری برای اشتباه خود را راهی برای فرار از پیامدهای منفی کار خود می دانند. راهکارهای زیر کمک می کند تا کودکتان یاد بگیرد که مسئولیت کارهایش را بپذیرد.

 

بین عملکرد و نتیجه کار ارتباط ایجاد کنید

کمک کنید کودکتان بین کاری که انجام می دهدو اتفاقی که می افتد ارتباط برقرار کند و مثال هایی از زندگی واقعی برای او بیاورید. مثلا بگویید چون شما خوب درس خواندی نمره خوبی گرفتی یا چون وارد چاله گل شدی کفش ها و پاهایت گلی شد. همچنین می توانید از او بخواهید در مورد نتیجه برخی کارها فکر کند مثلا "مامان خواب موند" و از او بخواهید به نتیجه اش فکر کند و آن را بیان کند و البته نتایجی که واقعی و بدون شوخی باشد. هر چقدر که او تجربه بیشتری در تشخیص نتیجه یک عملکرد پیدا کند برایش راحت تر خواهد بود که نتایج کارهای خود را بسنجد.

راستگویی را آسان کنید

اگر می خواهید که کودکتان حقیقت را به شما بگوید، سعی کنید هنگامی که عدم رضایت تان را از عملکرد او نشان می دهید خیلی خونسرد رفتار کنید؛ آرامش و خونسردی شما باعث می شود که کودکتان بدون ترس واقعیت را به شما بگوید. به او فهمانید که هر کسی اشتباه می کند اما چیزی که مهم است اینست که او صداقت داشته باشد، از اشتباهش درس بگیرد و رفتارش را اصلاح کند. سپس می توانید در مورد اینکه می توانست چه رفتاری داشته باشد و اینکه چگونه می تواند رفتار و عملکردش را بهبود بخشد با او صحبت کنید. فراموش نکنید که اگر مسئولیت کارش را پذیرفت، صداقت او را تحسین کنید.

به قوانین پایبند باشید

مطمئنا همه ما گاهی قوانین را زیر پا می گذاریم اما اگر صورت معصوم کودکتان، نوع نگاهش یا خواهش هایش شما از تنبه او بازدارد، او یاد می گیرد که نیاز نیست قوانینی شما را خیلی جدی بگیرد و می تواند نهایتا شما را قانع کند که به او سخت نگیرید. کودک شما باید یاد بگیرد که نتیجه کارها، حرف ها و تصمیم هایش را بپذیرد و راهش این است که شما به قوانینی که می گذارید پایبند باشید.

میزان پیشرفت را بسنجید

می توانید برای جذاب کردن این کار آن را به یک چالش تبدیل کنید. مثلا به کودکتان بگویید که این هفته با 5 امتیاز شروع می شود و هربا که او برای شانه خالی کردن از پذیرفتن عواقب کارش بهانه ای می آورد یا دیگران را سرزنش می کند، یک امتیاز از دست می دهد. می توانید یک جدول برای دنبال کردن تغییر امتیازها روی یخچال یا اتاقش آویزان کنید. اگر تا آخر هفته امتیازش به صفر نرسید می توانید به او جایزه دهید مثلا او را به پارک ببرد یا یک شب 30 دقیقه بیشتر از زمان خوابش بیدار بماند یا هر جایزه ای که خودتان مناسب می دانید. ممکن است در ابتدا امتیازش سریع کاهش پیدا کند اما وجود این جدول در معرض دید باعث می شود که او حواسش به رفتار و عملکردش باشد تا دفعه بعدی امتیازش را از دست ندهد.

کانال تلگرام مهدیاب

اولین نفری باشید که نظر و یا تجربه خود را در مورد این مطلب با دیگران اشتراک می‌گذارد

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم